Kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg

Arbeidsmarktcommunicatie: De aanpak van Vivent

Het is dé uitdaging voor bijna iedere zorgorganisatie: personeel aantrekken én behouden. Hoe kunnen communicatieprofessionals daaraan bijdragen? Waardigheid en trots wijdde er een informatieve ochtend aan. Jojanneke Hermes, recruiter bij Vivent, sluit de ochtend af met een inkijkje in de praktijk.

Vivent biedt thuiszorg en wonen en zorg aan ouderen en jongeren met dementie, mensen met niet aangeboren hersenletsel en mensen met somatische klachten. Er werken ongeveer 1500 medewerkers en 700 vrijwilligers bij de organisatie. Gastvrijheid, werkplezier, aandacht en eigenaarschap zijn de kernwaarden van Vivent. De medewerkers geven belevingsgerichte zorg. Met andere woorden: ze verdiepen zich in de cliënt. Drie principes zijn daarbij leidend:

  • Wie ontmoet ik vandaag?
  • Wat kan er nog wel?
  • Zo thuis mogelijk

Welkom gevoel

‘Bij Vivent draait het om persoonlijke aandacht en de connectie maken’, zegt Jojanneke. ‘Dat doen we bij de werving dus ook. Wij nemen de sollicitant bij de hand. We voeren de gesprekken samen met het team. En we houden contact, vanaf het moment dat alles rond is tot enkele maanden nadat ze bij ons zijn komen werken. Zo geven we ze een welkom gevoel. Wij laten weten dat wij er voor ze zijn, met persoonlijke aandacht. En dat wij er alles aan doen om de start bij de nieuwe werkgever zo goed mogelijk te laten verlopen.’

Bekijk alle verslagen van de Communicatiekring over Arbeidsmarktcommunicatie in de langdurige zorg

Wees creatief

Dat Vivent een klein budget voor werving en arbeidsmarktcommunicatie (€ 45000 per jaar) heeft en maar 2 parttime recruiters staat de persoonlijke aandacht niet in de weg. Want de recruiters zijn creatief. Jojanneke geeft een aantal voorbeelden:

  • Handgeschreven kaart: ‘We sturen iedere sollicitant een handgeschreven kaart, ook de mensen die het uiteindelijk niet zijn geworden. Die bedanken we voor hun inzet en hun tijd en we wensen ze veel succes. Zo zorg je dat al je sollicitanten met een goed gevoel over jouw organisatie denken. En dus ook op een feestje positief over jouw organisatie praten. Kaarten schrijven kost misschien tijd, maar je krijgt er zó veel voor terug.’
  • Socialmediatrainingen: ‘We geven onze eigen medewerkers socialmediatrainingen om hun mooie verhalen de wereld in te brengen. Dit werkt als een soort wervingscampagne, dat effect zien we echt terug. Namelijk dat sollicitanten via via bij ons terechtkomen.’
  • Kerstfestival: ‘We organiseren elk jaar een kerstfestival, een kerstmarkt waar medewerkers elkaar in een informele sfeer ontmoeten en waar ze hun kerstpakket kunnen samenstellen bij verschillende kraampjes.’
  • Dag van Vivent: ‘Een jaarlijkse dag om de medewerkers te bedanken voor hun inzet en onze waardering voor ze laten blijken.’
  • Vivent Vitaal: ‘We besteden veel aandacht aan de vitaliteit van de medewerkers. Preventie is belangrijk, maar medewerkers kunnen ook aankloppen als de balans werk en privé niet goed is.’
  • Appical app: ‘Elke nieuwe medewerker krijgt toegang tot een – op maat ingerichte – app. Met onder andere informatie, quizjes en filmpjes. Een app om mensen in de periode vanaf aanname tot een aantal weken na de eerste werkdag enthousiast te houden, welkom te heten en alvast verder te informeren over Vivent.’

Persoonlijke aandacht

Allemaal superleuke projecten, aldus Jojanneke. ‘Sommige kosten misschien wat geld of tijd, maar de effecten zijn zichtbaar en merkbaar.’ Ze besluit met een samenvatting van haar boodschap: ‘Het is de persoonlijke aandacht die telt. Een sollicitant is geen nummer. En besef dat je met kleine dingen heel veel teweeg kunt brengen.’

Verslag door Ingrid Brons

Meer weten


Geplaatst op: 8 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 10 januari 2018