Lean toepassen in een zorgorganisatie

Lean is een bedrijfskundige methodiek die gericht is op efficiënter werken. Een aantal zorginstellingen zet de Lean-methodiek in omdat de instrumenten met wat aanpassingen goed te gebruiken zijn in zorgorganisaties. In voor zorg!, het landelijke ondersteuningsprogramma voor zorgorganisaties, verzamelde Lean-tips bij de deelnemers die middels Lean de werkprocessen herinrichtten en zette de beproefde Lean-instrumenten op een rij.

Tips rondom lean

Start zo praktische mogelijk en begin met de 5S methode: het organiseren van de werkplek. Medewerkers zien snel resultaat en leren zo de basis van de leanfilosofie te begrijpen in relatie tot de organisatie. Ook medewerkers laten fotograferen of filmen van wat zij zien aan verspilling, dat vervolgens te bespreken om te kijken wat en te laten nadenken hoe er verbetert kan worden,  is een mooie aftrap.

Ga na de 5S-methode aan de slag met de waardestroomanalyse. Dat zorgt er voor dat medewerkers het werk in de zorgorganisatie steeds beter begrijpt in termen die voor de cliënt belangrijk zijn.

Instrumentarium

De omschrijvingen zijn voorzien van praktijkvoorbeelden en verwijzingen naar meer informatie en achtergronden op de website van In voor zorg!.

  • 5S-methode: Een methode die gebruikt wordt om de werkplek op een slimme manier te organiseren. Daarnaast helpt het bij continu verbeteren.
  • Waardestroomanalyse: Een analysemethode om een proces te verbeteren en slimmer en slanker te maken door te kijken naar alle stappen in het huidige proces.
  • Herontwerp: Hiermee breng je samen met je team de gewenste situatie in beeld en de stappen die daar bij horen.
  • Visgraatdiagram of oorzaak-gevolg-diagram: Helpt om gezamenlijk alle factoren van een probleem in kaart te brengen en de daadwerkelijke oorzaak bij de bron aan te pakken.
  • 5 x Waarom?-methode: Een analyse methode waarmee je met doorvragen de oorzaak en het gevolg  van een probleem identificeert.
  • Pareto-analyse of de 80/20 regel: Helpt bij het aanbrengen van focus.
  • Het Verbeterbord: Hiermee maak je als team knelpunten én verbetermogelijkheden zichtbaar en ga je ermee aan de slag.
  • De principes van Toyota: 14 leidende principes om Lean te organiseren, beschreven door Jeffrey Liker in het boek The Toyota Way.
  • Gemba Walk: Dagelijkse wandeling over de werkvloer Een managementtool én een managementactiviteit in het kader van continu verbeteren. Een Gemba Walk is een dagelijkse wandeling over de werkvloer door de leidinggevende.
  • Visueel Management: Het onzichtbare zichtbaar maken Deze lean managementtool helpt bij het continu verbeteren van processen in uw organisatie. Teamprestaties en werkverdeling worden visueel gemaakt en gedeeld met elkaar. Zo is sneller in te spelen op veranderingen en verspillingen

Geplaatst op: 15 juli 2016
Laatst gewijzigd op: 7 december 2018