Leren en verbeteren van kwaliteit

Afbeelding bij 'Veldcoaches Waardigheid en trots op locatie aan de slag bij verpleeghuislocaties'

Veldcoaches Waardigheid en trots op locatie aan de slag bij verpleeghuislocaties

Praktijk - 7 oktober 2019 - Waardigheid en trots op locatie zet veldcoaches die werkzaam zijn bij een verpleeghuis in als scanner of coach bij andere verpleeghuislocaties.

Afbeelding bij 'Sandra Zwijsen, senior inspecteur IGJ: Werken vanuit je hart'

Sandra Zwijsen, senior inspecteur IGJ: Werken vanuit je hart

Praktijk - 20 september 2019 - 'Gesprekken over kwaliteit en veiligheid met bestuurders van kleine zorgorganisaties beginnen standaard met een uiteenzetting over de weerzin tegen regels, papierwerk en kwaliteitssystemen.' Senior inspecteur Sandra Zwijsen beschrijft een alternatieve PDCA-cyclus voor kleine zorgaanbieders.
onderwerpen: Kleinschalig wonen, Toezicht

Afbeelding bij 'Vivantes past methodiek persoonsgerichte zorg toe: ‘Verrijking voor locatie’'

Vivantes past methodiek persoonsgerichte zorg toe: ‘Verrijking voor locatie’

Verslagen - 17 september 2019 - Tijdens het middagsymposium van Waardigheid en trots op locatie bij de MeanderGroep Zuid-Limburg werd verteld over het toepassen van de methodiek persoonsgerichte zorg bij Vivantes.

Afbeelding bij 'Kwaliteit van zorg: Waardigheid en trots op locatie en PREZO'

Kwaliteit van zorg: Waardigheid en trots op locatie en PREZO

Tools - 16 september 2019 - Werken aan kwaliteitsverbetering? Lees het verschil tussen en de toegevoegde waarde van de scan van Waardigheid en trots op locatie en de kwaliteitsmodellen PREZO en PREZO Care van kwaliteitsinstituut Perspekt.

Afbeelding bij 'UNO-VUmc: ‘Wetenschap helpt praktijk aan goede manieren om met vraagstukken om te gaan’'

UNO-VUmc: ‘Wetenschap helpt praktijk aan goede manieren om met vraagstukken om te gaan’

Praktijk - 6 september 2019 - Binnen een ontwikkelpraktijk van het universitaire netwerk ouderenzorg van het VUmc werken zorgorganisaties met elkaar samen op onderzoeksthema's.
onderwerp: Kennisinfrastructuur

Afbeelding bij 'Samen de hei op voor betere kwaliteit'

Samen de hei op voor betere kwaliteit

Praktijk - 4 september 2019 - Het kwaliteitskader maakt het niet makkelijk voor de cliëntenraad bij Hof en Hiem, tegelijk ervaren ze het als een stimulans voor het verbeteren van de kwaliteit. ‘We krijgen niet achteraf te horen wat de zorgaanbieder gaat doen, maar denken vanaf het begin mee over het kwaliteitsbeleid.’ aldus Roelof Oeben, voorzitter van de centrale cliëntenraad.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Cliëntenraad, Zorginkoop

Afbeelding bij 'WelThuis praat met drie zorgkantoren over kwaliteit'

WelThuis praat met drie zorgkantoren over kwaliteit

Praktijk - 4 september 2019 - WelThuis heeft vanwege het grote werkgebied de organisatie voor de Wet langdurige zorg te maken met de zorgkantoren van VGZ, CZ en Zilveren Kruis. De zorginkopers zitten gezamenlijk met de bestuurder en de cliëntenraad, dat is efficiënter en leerzamer voor allen.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Van taakgerichte naar mensgerichte zorg'

Van taakgerichte naar mensgerichte zorg

Praktijk - 4 september 2019 - Bestuurder Klaas Lindeboom moest het Hooge Heem flink hervormen om klaar te zijn voor de eisen die het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg stelt. ‘Mensgerichte zorg en goed personeel is de sleutel tot goede zorg’.
onderwerpen: Kwaliteitstraject, Verandermanagement, Goed bestuur

Afbeelding bij 'Kwaliteitsbewustzijn medewerkers Aafje versterkt: ‘Kwaliteit begint bij mij’'

Kwaliteitsbewustzijn medewerkers Aafje versterkt: ‘Kwaliteit begint bij mij’

Praktijk - 2 september 2019 - Aafje heeft zichzelf de afgelopen jaren flink ontwikkeld. Het kwaliteitsbewustzijn van medewerkers is versterkt met behulp van het ondersteuningsprogramma Waardigheid en trots. ‘Kwaliteit begint bij mij, dat is ons motto.’
onderwerp: Kwaliteitstraject

Afbeelding bij 'Niet alleen de zorg, ook het Kwaliteitskader kan altijd beter'

Niet alleen de zorg, ook het Kwaliteitskader kan altijd beter

Verslagen - 21 augustus 2019 - Het doel van het Kwaliteitskader is het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Maar zoals de zorg steeds in ontwikkeling is, is het kader zelf dat ook. 'Want het kan altijd beter', aldus Hans Buijing.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Verandermanagement

Ik wil werken aan:

Een kwaliteitsplan opstellen (5)
Afbeelding bij 'Cliëntenraad krijgt instemmingsrecht op kwaliteitsplan'

Cliëntenraad krijgt instemmingsrecht op kwaliteitsplan

Verslagen - 29 november 2019 - Binnen de stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is afgesproken dat cliëntenraden instemmingsrecht krijgen op de kwaliteitsplannen van verpleeghuizen.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Cliëntenraad, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Wat maakt een kwaliteitsplan tot een goed plan?'

Wat maakt een kwaliteitsplan tot een goed plan?

Verslagen - 8 augustus 2019 - Hoe schrijf je een goed kwaliteitsplan? Henri Raven legt het uit. 'Zorg er vooral voor dat je plan past bij de organisatie en haar ambities.'
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Kwaliteitsplannen en -verslagen geven opwaartse spiraal naar betere zorg'

Kwaliteitsplannen en -verslagen geven opwaartse spiraal naar betere zorg

Praktijk - 22 mei 2019 - Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft een analyse laten uitvoeren op de kwaliteitsplannen. In vergelijking met een jaar eerder zijn de plannen aanzienlijk verbeterd, constateren Schoneveld (ZN), Van Aarle (zorgkantoor CZ) en Peters (zorgkantoor VGZ).
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Afbeelding bij 'De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan'

De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan

Actueel - 12 september 2018 - De verpleeghuizen zijn volop bezig met het schrijven van de kwaliteitsplannen op grond waarvan de zorgkantoren de gesprekken gaan voeren. Bregje Schouten, beleidsadviseur V&V bij het zorgkantoor van Zilveren Kruis neemt ons mee in de do's en don'ts van het kwaliteitsplan.
onderwerp: Kwaliteitsplan

Afbeelding bij 'Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld'

Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld

Praktijk - 5 juli 2018 - Lees het boekje 'In dialoog over kwaliteit verpleeghuiszorg' met zes dubbelinterviews met verpleeghuisbestuurders en vertegenwoordigers van zorgkantoren over het kwaliteitsplan.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Een kwaliteitsverslag opstellen (3)
Afbeelding bij 'St. Elisabeth: verslag en kwaliteitsrapportage in één'

St. Elisabeth: verslag en kwaliteitsrapportage in één

Praktijk - 28 juni 2019 - St. Elisabeth uit Roosendaal rapporteert dit jaar puntsgewijs en beeldend over de kwaliteit van haar beleid. Voor duidelijkheid en overzichtelijkheid. Per thema van het kwaliteitskader is in één oogopslag te zien wat de organisatie heeft bereikt.
onderwerp: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Actiz geeft antwoord op top 10 meestgestelde vragen over het Kwaliteitsverslag'

Actiz geeft antwoord op top 10 meestgestelde vragen over het Kwaliteitsverslag

Verslagen - 8 mei 2018 - Op 1 juli a.s. moeten alle verpleeghuizen het Kwaliteitsverslag over 2017 opgesteld en gepubliceerd hebben. Actiz heeft een top 10 met vragen en antwoorden over het Kwaliteitsverslag opgesteld.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Video inspiratiesessie kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg: Zelfevaluatie voor zicht en grip op lerend vermogen'

Video inspiratiesessie kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg: Zelfevaluatie voor zicht en grip op lerend vermogen

Actueel - 3 april 2018 - In deel 5 van de inspiratiessesies kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg vertellen Marie-Josée Smits en Joyce Theuniissen over zelfevaluatie en leren en opleiden. Bekijk de video's.
onderwerpen: Verandermanagement, Opleiden

Een lerend netwerk opzetten (3)
Afbeelding bij 'Grenzeloos leren in een leernetwerk'

Grenzeloos leren in een leernetwerk

Tools - 9 oktober 2019 - Deelnemers aan de workshop Grenzeloze leervormen op de Vilans Relatiedag 2019 ontdekten hoe je leren op gang brengt in een leernetwerk.
onderwerp: Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Lerend netwerk voor zorgmedewerkers'

Lerend netwerk voor zorgmedewerkers

Tools - 17 oktober 2017 - Een lerend netwerk voor zorgmedewerkers levert meerwaarde op voor de medewerkers, de cliënten, de organisatie en de sector.
onderwerpen: Verandermanagement, Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Lerende netwerken in theorie en praktijk'

Lerende netwerken in theorie en praktijk

Praktijk - 27 juni 2017 - Hoe kijken verpleeghuizen aan tegen het hoofdstuk over lerende netwerken uit het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg? Drie organisaties vertellen.
onderwerp: Lerende netwerken

Werken met een kwaliteitsmanagementsysteem (9)
Afbeelding bij 'Kwaliteit meten: ‘Hoe is het voor u om hier te wonen?’'

Kwaliteit meten: ‘Hoe is het voor u om hier te wonen?’

Verslagen - 7 januari 2020 - Willeke Vos, science practitioner Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo vertelt over de methode: het verhaal als kwaliteitsinstrument.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Kwaliteitsmeetinstrument Zicht op kwaliteit'

Kwaliteitsmeetinstrument Zicht op kwaliteit

Actueel - 16 oktober 2019 - Het kwaliteitsmeetinstrument Zicht op kwaliteit is bedoeld voor verpleeghuizen om zicht te krijgen op de kwaliteit in de organisatie en de teams.
onderwerpen: Kwaliteit verbetercyclus, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Tips en ervaringen kwaliteitsdashboard'

Tips en ervaringen kwaliteitsdashboard

Verslagen - 28 juni 2019 - Is jouw verpleeghuisorganisatie zich aan het oriënteren op het ontwikkelen en gebruiken van een dashboard? Lees dan deze publicatie met zeven praktijkvoorbeelden van verpleeghuizen die allen gebruik maken van een verschillend type dashboard. Je leest meer over doelen, soorten gegevens, totstandkoming, implementatie en tips.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'De beeldende verhalen van Viattence'

De beeldende verhalen van Viattence

Praktijk - 26 juli 2018 - Viattence gebruikt het kwaliteitsmanagementsysteem Beelden van kwaliteit om de kwaliteit van het leven voor de bewoners te verbeteren. Het ophalen van het levensverhaal van bewoners helpt om maatwerk te leveren. Petralien van Oene, leidinggevende van De Nieuwe Antoniehof, vertelt.
onderwerpen: Ken je cliënt, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?'

Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?

Praktijk - 15 juni 2018 - Is het Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) een lust of een last voor organisaties in de ouderenzorg? Die vraag stond centraal tijdens een drukbezochte bijeenkomst van Waardigheid en Trots op 4 juni in Utrecht. Het is een actueel thema nu het nieuwe kwaliteitskader voor de verpleeghuiszorg is vastgesteld en organisaties worden geacht om de kwaliteit van zorg met een KMS te managen.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Met een kwaliteitsdashboard de zorg verbeteren: drie organisaties, drie voorbeelden'

Met een kwaliteitsdashboard de zorg verbeteren: drie organisaties, drie voorbeelden

Verslagen - 15 februari 2018 - De komende weken publiceert Waardigheid en trots voorbeelden over het verbeteren van de zorg met een kwaliteitsdashboard. Drie voorbeelden, drie organisaties: Pleyade, Saxenburgh Groep en De Gouden Leeuw Groep.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Humanitas heeft zichzelf opnieuw uitgevonden'

Humanitas heeft zichzelf opnieuw uitgevonden

Praktijk - 15 februari 2018 - In april 2016 kwam de hele intramurale zorg van Stichting Humanitas onder aanwijzing van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd. En eind 2017 is het externe kwaliteitsmanagementsysteem vervangen door een zelfontwikkeld, erkend kwaliteitsmanagementsysteem. Humanitas heeft een sprong gemaakt.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Publicatie: Kwaliteit van zorg en leven organiseren als zelfsturend team'

Publicatie: Kwaliteit van zorg en leven organiseren als zelfsturend team

Praktijk - 5 februari 2018 - Hoe kun je kwaliteit van zorg en leven zo goed mogelijk organiseren vanuit een zelfsturende visie? In de publicatie ‘Kwaliteit van zorg en leven organiseren als zelfsturend team’ vindt u inspiratie, werkzame elementen en ervaringen uit de praktijk van Amstelring, Archipel, De Lange Wei en Liberein.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Undercover Nurse; waarderend auditen en succesvol verbeteren'

Undercover Nurse; waarderend auditen en succesvol verbeteren

Praktijk - 27 juli 2017 - Undercover nurse is een methodiek waarin gekeken wordt naar de kwaliteit van zorg rondom een cliënt met als doel het creëren van een verbetercultuur.
onderwerp: Meten en monitoren