Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is de standaard voor kwaliteit in de verpleeghuiszorg. Het is daarmee het kompas voor betrokken partijen als de cliënt en mantelzorgers, zorgverleners en zorgorganisaties, zorgkantoren en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Centraal staan de bewoner én samen leren en verbeteren.

U vindt hier praktijkvoorbeelden, blogs, meest gestelde vragen en antwoorden en achtergrondinformatie over het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.

Agenda

Afbeelding bij 'Voorlichtingsbijeenkomst Waardigheid en trots op locatie - februari'
13 februari 2020

Voorlichtingsbijeenkomst Waardigheid en trots op locatie - februari

Heb je interesse in deelname aan het programma 'Waardigheid en trots op locatie', maar wil je eerst meer informatie of heb je vragen? Kom dan naar onze voorlichtingsbijeenkomst in februari.

Ga naar agenda
Afbeelding bij 'Samen de hei op voor betere kwaliteit'

Samen de hei op voor betere kwaliteit

Praktijk - 4 september 2019 - Het kwaliteitskader maakt het niet makkelijk voor de cliëntenraad bij Hof en Hiem, tegelijk ervaren ze het als een stimulans voor het verbeteren van de kwaliteit. ‘We krijgen niet achteraf te horen wat de zorgaanbieder gaat doen, maar denken vanaf het begin mee over het kwaliteitsbeleid.’ aldus Roelof Oeben, voorzitter van de centrale cliëntenraad.
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'WelThuis praat met drie zorgkantoren over kwaliteit'

WelThuis praat met drie zorgkantoren over kwaliteit

Praktijk - 4 september 2019 - WelThuis heeft vanwege het grote werkgebied de organisatie voor de Wet langdurige zorg te maken met de zorgkantoren van VGZ, CZ en Zilveren Kruis. De zorginkopers zitten gezamenlijk met de bestuurder en de cliëntenraad, dat is efficiënter en leerzamer voor allen.
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Niet alleen de zorg, ook het Kwaliteitskader kan altijd beter'

Niet alleen de zorg, ook het Kwaliteitskader kan altijd beter

Verslagen - 21 augustus 2019 - Het doel van het Kwaliteitskader is het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Maar zoals de zorg steeds in ontwikkeling is, is het kader zelf dat ook. 'Want het kan altijd beter', aldus Hans Buijing.
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Deelnemen aan lerend netwerk: makkelijker dan je denkt!'

Deelnemen aan lerend netwerk: makkelijker dan je denkt!

Verslagen - 3 juli 2019 - Tijdens het congres Thuis in het verpleeghuis gaven netwerkmanagers Diana Kole en Marieke Stork van Waardigheid en trots op locatie een workshop met tips en voorbeelden om een lerend netwerk op te starten.
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Netwerk van kwaliteitsfunctionarissen: leren van elkaars ervaringen'

Netwerk van kwaliteitsfunctionarissen: leren van elkaars ervaringen

Praktijk - 23 april 2019 - In het noorden van Nederland wisselen vijfentwintig kwaliteitsfunctionarissen regelmatig ervaringen uit. De laatste keer stond de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg centraal. ‘Onze collega’s hebben nu een goed beeld van het instrument en de mogelijkheden.’
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Geslaagd kwaliteitsgesprek bij Land van Horne in Weert'

Geslaagd kwaliteitsgesprek bij Land van Horne in Weert

Verslagen - 18 februari 2019 - Informeel, prettig en leerzaam: zo kun je het kwaliteitsgesprek bij zorglocatie Hushoven van de stichting Land van Horne in Weert op 7 februari zeker typeren. Lees het verslag!
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij '‘Kwaliteit wordt niet geleverd in de bestuurskamer van het verpleeghuis, maar op de locaties’'

‘Kwaliteit wordt niet geleverd in de bestuurskamer van het verpleeghuis, maar op de locaties’

Verslagen - 5 februari 2019 - Na de pilot is het nu zover: het programma Waardigheid en trots op locatie is van start gegaan. Deelnemers worden optimaal ondersteund om te gaan voldoen aan het kwaliteitskader.
onderwerp: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Hugo de Jonge: ‘Prachtig dat locaties in de spiegel durven kijken om tot kwaliteitsverbetering te komen’'

Hugo de Jonge: ‘Prachtig dat locaties in de spiegel durven kijken om tot kwaliteitsverbetering te komen’

Verslagen - 5 februari 2019 - Na de pilot is het nu zover: het programma Waardigheid en trots op locatie is officieel van start gegaan tijdens de bijeenkomst bij Brentano in Amstelveen met minister Hugo de Jonge (VWS).
onderwerp: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Warmte en welzijn blijven voorop bij De Muzelaar'

Warmte en welzijn blijven voorop bij De Muzelaar

Praktijk - 25 januari 2019 - Waardigheid en Trots op locatie biedt De Muzelaar ondersteuning om een verbeterslag te maken. 'Het wordt een jaar van organiseren en uitvoeren waar wij, samen met medewerkers en familie, erg naar uitkijken.'
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Deelname scan Land van Horne mag bedrijfsblindheid uitsluiten'

Deelname scan Land van Horne mag bedrijfsblindheid uitsluiten

Praktijk - 15 januari 2019 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Leren en verbeteren van kwaliteit , Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Ik wil werken aan:

Een kwaliteitsplan opstellen (3)
Afbeelding bij 'Kwaliteitsplannen en -verslagen geven opwaartse spiraal naar betere zorg'

Kwaliteitsplannen en -verslagen geven opwaartse spiraal naar betere zorg

Praktijk - 22 mei 2019 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Actueel

Afbeelding bij 'De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan'

De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan

Actueel - 12 september 2018 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Praktijk

Afbeelding bij 'Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld'

Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld

Praktijk - 5 juli 2018 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Praktijk

Een kwaliteitsverslag opstellen (2)
Afbeelding bij 'St. Elisabeth: verslag en kwaliteitsrapportage in één'

St. Elisabeth: verslag en kwaliteitsrapportage in één

Praktijk - 28 juni 2019 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Praktijk

Afbeelding bij 'Actiz geeft antwoord op top 10 meestgestelde vragen over het Kwaliteitsverslag'

Actiz geeft antwoord op top 10 meestgestelde vragen over het Kwaliteitsverslag

Verslagen - 8 mei 2018 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Actueel

Werken met een kwaliteitsmanagementsysteem (1)
Afbeelding bij 'Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?'

Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?

Praktijk - 15 juni 2018 - Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’
onderwerpen: Verslagen