Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is de standaard voor kwaliteit in de verpleeghuiszorg. Het is daarmee het kompas voor betrokken partijen als de cliënt en mantelzorgers, zorgverleners en zorgorganisaties, zorgkantoren en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Centraal staan de bewoner én samen leren en verbeteren.

Afbeelding bij 'Saffier speelt Rad van kwaliteit in kwaliteitscafé'

Saffier speelt Rad van kwaliteit in kwaliteitscafé

Praktijk - 14 juli 2021 - Bij Saffier spelen medewerkers elke maand het Rad van kwaliteit. Heel laagdrempelig praten ze daar over kwaliteit in een kwaliteitscafé.
onderwerp: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'Veldcoaches als motor voor kennisdeling in de verpleeghuiszorg'

Veldcoaches als motor voor kennisdeling in de verpleeghuiszorg

Praktijk - 21 april 2021 - Veldcoaches zetten hun kennis en praktijkervaring in om collega-zorgaanbieders te ondersteunen bij het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Lees de verhalen van veldcoaches Angela, Robert en Mylène.
onderwerpen: Welzijn, Samenwerking

Afbeelding bij 'Kwaliteit verankeren, hoe doe je dat?'

Kwaliteit verankeren, hoe doe je dat?

Praktijk - 14 oktober 2020 - Interview met Anja Jonkers, directeur intramurale zorg bij Florence over hoe je kwaliteit op peil krijgt en kunt verankeren in de organisatie.
onderwerp: Kwaliteitstraject

Afbeelding bij 'Samen de hei op voor betere kwaliteit'

Samen de hei op voor betere kwaliteit

Praktijk - 4 september 2019 - Het kwaliteitskader maakt het niet makkelijk voor de cliëntenraad bij Hof en Hiem, tegelijk ervaren ze het als een stimulans voor het verbeteren van de kwaliteit. ‘We krijgen niet achteraf te horen wat de zorgaanbieder gaat doen, maar denken vanaf het begin mee over het kwaliteitsbeleid.’ aldus Roelof Oeben, voorzitter van de centrale cliëntenraad.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Cliëntenraad, Zorginkoop

Afbeelding bij 'WelThuis praat met drie zorgkantoren over kwaliteit'

WelThuis praat met drie zorgkantoren over kwaliteit

Praktijk - 4 september 2019 - WelThuis heeft vanwege het grote werkgebied de organisatie voor de Wet langdurige zorg te maken met de zorgkantoren van VGZ, CZ en Zilveren Kruis. De zorginkopers zitten gezamenlijk met de bestuurder en de cliëntenraad, dat is efficiënter en leerzamer voor allen.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Niet alleen de zorg, ook het Kwaliteitskader kan altijd beter'

Niet alleen de zorg, ook het Kwaliteitskader kan altijd beter

Verslagen - 21 augustus 2019 - Het doel van het Kwaliteitskader is het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Maar zoals de zorg steeds in ontwikkeling is, is het kader zelf dat ook. 'Want het kan altijd beter', aldus Hans Buijing.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Verandermanagement

Afbeelding bij 'Netwerk van kwaliteitsfunctionarissen: leren van elkaars ervaringen'

Netwerk van kwaliteitsfunctionarissen: leren van elkaars ervaringen

Praktijk - 23 april 2019 - In het noorden van Nederland wisselen vijfentwintig kwaliteitsfunctionarissen regelmatig ervaringen uit. De laatste keer stond de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg centraal. ‘Onze collega’s hebben nu een goed beeld van het instrument en de mogelijkheden.’
onderwerp: Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Geslaagd kwaliteitsgesprek bij Land van Horne in Weert'

Geslaagd kwaliteitsgesprek bij Land van Horne in Weert

Verslagen - 18 februari 2019 - Informeel, prettig en leerzaam: zo kun je het kwaliteitsgesprek bij zorglocatie Hushoven van de stichting Land van Horne in Weert op 7 februari zeker typeren. Lees het verslag!

Afbeelding bij '‘Kwaliteit wordt niet geleverd in de bestuurskamer van het verpleeghuis, maar op de locaties’'

‘Kwaliteit wordt niet geleverd in de bestuurskamer van het verpleeghuis, maar op de locaties’

Verslagen - 5 februari 2019 - Na de pilot is het nu zover: het programma Waardigheid en trots op locatie is van start gegaan. Deelnemers worden optimaal ondersteund om te gaan voldoen aan het kwaliteitskader.

Afbeelding bij 'Hugo de Jonge: ‘Prachtig dat locaties in de spiegel durven kijken om tot kwaliteitsverbetering te komen’'

Hugo de Jonge: ‘Prachtig dat locaties in de spiegel durven kijken om tot kwaliteitsverbetering te komen’

Verslagen - 5 februari 2019 - Na de pilot is het nu zover: het programma Waardigheid en trots op locatie is officieel van start gegaan tijdens de bijeenkomst bij Brentano in Amstelveen met minister Hugo de Jonge (VWS).

Ik wil werken aan:

Een kwaliteitsplan opstellen (1)
Afbeelding bij 'De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan'

De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan

Tools - 12 september 2018 - De verpleeghuizen zijn volop bezig met het schrijven van de kwaliteitsplannen op grond waarvan de zorgkantoren de gesprekken gaan voeren. Bregje Schouten, beleidsadviseur V&V bij het zorgkantoor van Zilveren Kruis neemt ons mee in de do's en don'ts van het kwaliteitsplan.
onderwerp: Kwaliteitsplan

Kortcyclisch leren en verbeteren (1)
Afbeelding bij 'Spel: Rad van kwaliteit'

Spel: Rad van kwaliteit

Verslagen - 19 november 2020 - Met het spel Rad van kwaliteit ga je binnen je team in gesprek over het kwaliteitskader met stellingen, vragen en dilemma’s. Nu ook over het coronavirus!
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Lerende netwerken