Gebruik van hulpbronnen

In hoofdstuk 7 van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staan de vereisten met betrekking tot het gebruik van hulpbronnen en de wijze waarop deze dienend zijn aan het primair proces. Een verpleeghuis behoort hulpbronnen effectief en efficiënt te gebruiken om de best mogelijke zorgresultaten en ervaringen te behalen met de beschikbare financiën en middelen.

Belangrijke hulpbronnen bij het realiseren van kwaliteit van verpleeghuiszorg zijn:

  • De gebouwde omgeving
  • Technologie
  • Materialen en hulpmiddelen
  • Facilitaire zaken
  • Financiën en administratie
  • Relaties en samenwerkingsovereenkomsten met andere zorginstellingen

Download

Afbeelding bij 'Humanitas Deventer: meer vertrouwen door corona-ondersteuning'

Humanitas Deventer: meer vertrouwen door corona-ondersteuning

Praktijk - 17 november 2020 - Bij Humanitas Deventer ging een coach aan de slag om te ondersteunen bij de corona-aanpak. Met welke vragen gingen ze aan de slag en wat zijn de ervarigen en resultaten?
onderwerp: Welzijn

Afbeelding bij 'Zuster Inge: contact leggen via beeldbellen'

Zuster Inge: contact leggen via beeldbellen

Praktijk - 28 oktober 2020 - Dit keer vertelt Zuster Inge over contactleggen via beeldbellen tussen een bewoner en haar dochter, wat niet helemaal soepel gaat.
onderwerp: Welzijn

Afbeelding bij 'Samenwerking Regio Gelderse Vallei voor tweede corona-golf bestendigd'

Samenwerking Regio Gelderse Vallei voor tweede corona-golf bestendigd

Praktijk - 29 september 2020 - De goede regionale samenwerking tussen zorgorganisaties in de Gelderse Vallei tijdens de coronacrisis, is met het oog op een tweede coronagolf bestendigd.
onderwerp: Samenwerking

Afbeelding bij 'Inzichten van het Kennisnetwerk Dementie: technologie in coronatijd'

Inzichten van het Kennisnetwerk Dementie: technologie in coronatijd

Praktijk - 13 augustus 2020 - Wat gebeurt er met technologie in coronatijd? Die vraag werd uitgediept tijdens de digitale bijeenkomst van het Kennisnetwerk Dementie op 18 juni 2020
onderwerpen: Technologie, Dementie

Afbeelding bij 'Conny Helder (ActiZ): ‘Geleerde lessen gaan ons helpen bij het samenwerken als sector’'

Conny Helder (ActiZ): ‘Geleerde lessen gaan ons helpen bij het samenwerken als sector’

Praktijk - 3 augustus 2020 - Voor allerlei organisaties die met de zorg te maken hebben, had de coronacrisis een flinke impact. Hoe ga je hiermee om en wat zijn de geleerde lessen? Dit vroegen wij ook aan Conny Helder, bestuurslide Actiz en tanteLouise.
onderwerpen: Veiligheid, Samenwerking

Afbeelding bij 'Continuïteitsregeling zorgkantoren: vangnet voor verpleeghuizen'

Continuïteitsregeling zorgkantoren: vangnet voor verpleeghuizen

Praktijk - 27 juli 2020 - De zorgkantoren, NZa en VWS hebben een continuïteitsregeling ingesteld die verpleeghuizen voorziet in compensatie van de omzetderving door het coronavirus.
onderwerp: Zorginkoop

Afbeelding bij 'Livio: vernieuwd ECD nodigt uit tot beter rapporteren'

Livio: vernieuwd ECD nodigt uit tot beter rapporteren

Praktijk - 14 juli 2020 - Bij Livio richten ze opnieuw het ECD in: ‘Ons elektronisch cliëntendossier was te moeilijk ingericht. Sinds de aanpassingen ga je nu vanzelf naar het juiste veld in het zorgleefplan. Zonder iets te vergeten.’
onderwerp: Technologie

Afbeelding bij 'Wilco Achterberg: ‘Dit is waarvoor we het doen’'

Wilco Achterberg: ‘Dit is waarvoor we het doen’

Praktijk - 6 juli 2020 - Voor allerlei organisaties die met de zorg te maken hebben, had de coronacrisis een flinke impact. Hoe ga je hiermee om en wat zijn de geleerde lesssen? Dit vroegen wij aan het academisch netwerk ouderenzorg UNC-ZH.
onderwerpen: Veiligheid, Samenwerking

Afbeelding bij 'Patyna pakt zorgkloof aan met arbeidsbesparende technologie'

Patyna pakt zorgkloof aan met arbeidsbesparende technologie

Praktijk - 30 juni 2020 - Zorgorganisaties in Friesland werken samen om de uitdagingen van de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Met als belangrijke inzet: technologie.

Afbeelding bij 'Meer tijd voor bewoners door een online reserveringssysteem voor bezoekers'

Meer tijd voor bewoners door een online reserveringssysteem voor bezoekers

Praktijk - 22 juni 2020 - Zolang bezoek alleen op afspraak mogelijk is, brengt dat een hoop administratie voor de medewerkers met zich mee. Het Rotterdamse Aafje lost het op met een online reserveringssysteem.

Ik wil werken aan:

Gebruik van hulpbronnen (2)
Afbeelding bij 'Kennisdossier domeinoverstijgend samenwerken'

Kennisdossier domeinoverstijgend samenwerken

Tools - 10 mei 2021 - Zorgen dat kwetsbare ouderen langer het leven kunnen leven zoals ze dat willen, in hun eigen vertrouwde omgeving. Dat is het doel van domeinoverstijgend samenwerken. Bekijk deze kennisproducten over domeinoverstijgend samenwerken.
onderwerpen: Domeinoverstijgend samenwerken, Samenwerking

Afbeelding bij 'Inventarisatie technologische toepassingen in de verpleeghuiszorg'

Inventarisatie technologische toepassingen in de verpleeghuiszorg

Praktijk - 8 juni 2020 - We hebbende ervaringen van veel relevante technologische toepassingen in de verpleeghuiszorg geïnventariseerd. Bekijk het overzicht!
onderwerp: Technologie

Implementatie van technologie (3)
Afbeelding bij 'Toolkit: aan de slag met technologie in de verpleeghuiszorg'

Toolkit: aan de slag met technologie in de verpleeghuiszorg

Praktijk - 22 november 2021 - In de toolkit 'aan de slag met technologie in de verpleeghuiszorg' vind je uitleg, tips, voorbeelden en tools.
onderwerp: Technologie

Afbeelding bij 'Inventarisatie technologische toepassingen in de verpleeghuiszorg'

Inventarisatie technologische toepassingen in de verpleeghuiszorg

Praktijk - 8 juni 2020 - We hebbende ervaringen van veel relevante technologische toepassingen in de verpleeghuiszorg geïnventariseerd. Bekijk het overzicht!
onderwerp: Technologie

Afbeelding bij 'Publicatie: Juridische vragen en antwoorden over cliëntportalen'

Publicatie: Juridische vragen en antwoorden over cliëntportalen

Tools - 25 juni 2018 - Samen met acht zorgorganisaties uit Waardigheid en trots, Ruimte voor verpleeghuizen en jurist Carolien Jobse (Corvers) bundelden we de meest voorkomende (juridische) vragen en dilemma’s over het gebruik van cliëntportalen. Waar mogelijk formuleerden we ook de antwoorden op deze vragen.
onderwerp: Technologie