Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Het verpleeghuis is het einde'

Het verpleeghuis is het einde

Praktijk - 18 september 2017 - Specialisten ouderenzorg in opleiding Angenent en Bisschops schreven het boek Het verpleeghuis is het einde! met veertig verpleeghuisbewoners aan het woord.
onderwerpen: Bekostiging SO buiten verpleeghuis, Welzijn

Afbeelding bij 'Mario Schaalje (SVRZ): De zin van het levensverhaal'

Mario Schaalje (SVRZ): De zin van het levensverhaal

Praktijk - 13 september 2017 - Mario Schaalje (persoonlijk begeleider IG bij SVRZ) pleit voor het vastleggen van het levensverhaal van een cliënt om hem beter te leren kennen.

Afbeelding bij 'Wetenschappelijke onderbouwing voor de meerwaarde van de cliëntgerichte benadering'

Wetenschappelijke onderbouwing voor de meerwaarde van de cliëntgerichte benadering

Praktijk - 12 september 2017 - Maud Graff (IQ Healthcare) stelt op wetenschappelijke wijze vast wat de meerwaarde van de persoonsgerichte interventie bij Avoord is.
onderwerpen: Dementie, Eigen regie

Afbeelding bij 'Kalorama ontwikkelt digitaal platform dat bewoners activeert en thuis laat voelen'

Kalorama ontwikkelt digitaal platform dat bewoners activeert en thuis laat voelen

Praktijk - 11 augustus 2017 - Bonny Schrijen (Kalorama) heeft in het kader van het project Beleef je eigen leven een digitaal platform ontwikkelt en vormgegeven, zodat bewoners zich thuis voelen en actiever worden.
onderwerpen: Technologie, Welzijn, Dagbesteding

Afbeelding bij 'Verpleeghuiszorg en mensenrechten: een nieuwe blik op menswaardige zorg'

Verpleeghuiszorg en mensenrechten: een nieuwe blik op menswaardige zorg

Verslagen - 8 augustus 2017 - Het College voor de Rechten van de Mens deed onderzoek naar mensenrechten in de verpleeghuiszorg. Waardigheid en autonomie liggen hieraan ten grondslag.
onderwerp: Welzijn

Afbeelding bij 'Verslag: Kennisthema’s ‘Waardige betrokkenheid cliënt’ en ‘Trotse professional’'

Verslag: Kennisthema’s ‘Waardige betrokkenheid cliënt’ en ‘Trotse professional’

Verslagen - 3 augustus 2017 - In dit workshopverslag gaat het om de onderzoeken ‘Waardige betrokkenheid van de cliënt’ en ‘Trotse professional’: cliënt en medewerker allebei op weg naar hun nieuwe rol. Hoe doen ze dat?

Afbeelding bij 'Cliënt is bij Azora partner in zorg'

Cliënt is bij Azora partner in zorg

Verslagen - 28 juli 2017 - Voor Azora is de cliënt steeds meer partner in zorg. Vanuit die visie helpt Azora cliënten om te gaan met een beperking en van daaruit te kijken naar wat wél kan.

Afbeelding bij 'De weg naar zelfregie'

De weg naar zelfregie

Verslagen - 27 juli 2017 - Cliënten eigen regie, autonomie en eigenaarschap bieden. Voor OBG, St Anna, Thebe en Volckaert zijn dit kernbegrippen, maar tegelijkertijd worstelen ze daar ook mee. Lees het verslag van de workshop tijdens de Waardigheid en trots-congresdagen 2017.
onderwerp: Eigen regie

Afbeelding bij 'Bewoners genieten met Music & memory'

Bewoners genieten met Music & memory

Praktijk - 27 juli 2017 - Binnen Zorggroep Almere was er de wens om iets met muziek voor de bewoners te gaan doen. Muziek roept vaak emoties op, ook voor ouderen en mensen met dementie. Het haalt herinneringen terug. Wat zou muziek voor de bewoners kunnen betekenen? Lees het verslag van de workshop.

Afbeelding bij 'Sint Jozefoord: van hospitaliseren naar vitaliseren'

Sint Jozefoord: van hospitaliseren naar vitaliseren

Verslagen - 24 juli 2017 - We willen laten zien, horen, ruiken en proeven hoe wij werken. Door zintuigelijke prikkeling stimuleren we bewoners zo vitaal mogelijk in het leven te staan.

Ik wil werken aan:

De cliënt leren kennen (1)
Afbeelding bij 'Publicatie: Ken je cliënt'

Publicatie: Ken je cliënt

Praktijk - 10 juli 2018 - Het is belangrijk om je cliënten goed te kennen, zodat je kunt aansluiten bij de persoonlijke behoeften. Maar hoe doe je dat? In de publicatie 'Ken je cliënt' komen een aantal methoden aan bod.
onderwerp: Ken je cliënt

Monitoren en stuurinformatie (1)
Afbeelding bij 'Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’'

Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’

Verslagen - 27 september 2018 - De Wever organiseerde met medewerkers, cliënten, familie en management een opruimactie over regels. “De uitdaging is ervoor te zorgen dat we voortdurend reflecteren over wat kwaliteit van zorg is”, zegt interne adviseur zorg Alofs.
onderwerpen: Familieparticipatie, Eigen regie