Cliënt centraal

Afbeelding bij '‘Eerst dacht ik: dat ga ik nooit in stand houden. Maar ze houden de magie zelf in stand!’'

‘Eerst dacht ik: dat ga ik nooit in stand houden. Maar ze houden de magie zelf in stand!’

Praktijk - 8 augustus 2018 - In gesprek met Hans van Amstel, bestuurder van Warm Thuis en deelnemer aan de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, van regels naar relaties.
onderwerp: Wonen

Afbeelding bij '‘Het leven stopt hier niet, het gaat hier verder’'

‘Het leven stopt hier niet, het gaat hier verder’

Praktijk - 1 augustus 2018 - “Hier zitten twee oude senior zorgmanagers die een andere rol hebben gekozen binnen Archipel.” In gesprek met Ron van Wees, projectleider Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg en Frank Hendriks, procesbeheerder kwaliteit bij Archipel Zorggroep.
onderwerp: Cultuurverandering

Afbeelding bij 'Partijen werken samen in regionaal transferpunt'

Partijen werken samen in regionaal transferpunt

Praktijk - 31 juli 2018 - In Deventer en omstreken kwamen patiënten in de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties nogal eens op een verkeerd bed terecht. Daarom initieerden een paar zorgorganisaties een gezamenlijk netwerk om de logistiek van de patiënten te stroomlijnen.
onderwerp: Samenwerking

Afbeelding bij '‘Geweldig, je eigen creativiteit inbrengen en lekker meteen toestemming krijgen!’'

‘Geweldig, je eigen creativiteit inbrengen en lekker meteen toestemming krijgen!’

Praktijk - 19 juli 2018 - Interview met Marja van den Berg, helpende op Topaz’ pilotlocatie Munnekeweij. Zij profiteert van hun deelname aan de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, van regels naar relaties.
onderwerp: Cultuurverandering

Afbeelding bij 'Menzis herkent eigen visie verpleeghuiszorg in kwaliteitsplan Azora'

Menzis herkent eigen visie verpleeghuiszorg in kwaliteitsplan Azora

Praktijk - 14 juni 2018 - Zorgorganisatie Azora en zorgkantoor Menzis met elkaar in gesprek over het kwaliteitsplan. Azora wil zich in iedere individuele cliënt verdiepen. Dat is precies wat nodig is in verpleeghuiszorg, stelt het zorgkantoor van Menzis, want “oma is uniek”, en dus hoort de zorg dat ook te zijn.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsplan

Afbeelding bij 'Samen de zorg voor kwetsbare ouderen verbeteren'

Samen de zorg voor kwetsbare ouderen verbeteren

Praktijk - 12 juni 2018 - Een bestuurlijke coalitie van zorgaanbieders, gemeente, zorgverzekeraar en zorgkantoor moet de zorg voor thuiswonende kwetsbare ouderen versterken. Het programma Samen voor kwetsbare ouderen 010 is erop gericht de overdrachtsmomenten in die keten vloeiender te laten verlopen.
onderwerp: Bekostiging SO buiten verpleeghuis

Afbeelding bij 'Zorgkantoor helpt als ouderen op wachtlijst staan'

Zorgkantoor helpt als ouderen op wachtlijst staan

Praktijk - 1 mei 2018 - Nog maar weinig ouderen of hun naasten weten dat zij bij het zorgkantoor terecht kunnen voor zorgbemiddeling en ondersteuning als er sprake is van wachtlijsten. ‘Dat is jammer, want zorgkantoren kunnen hun cliënten steeds beter helpen,’ zegt Inge Schoenmakers, beleidsmedewerker bij de Nederlandse Zorgautoriteit.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Toezicht, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Hugo de Jonge: ‘Bewoners gaan merken dat ze meer liefdevolle tijd en aandacht krijgen’'

Hugo de Jonge: ‘Bewoners gaan merken dat ze meer liefdevolle tijd en aandacht krijgen’

Verslagen - 11 april 2018 - Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) presenteerde 10 april 2018 het nieuwe programma “Thuis in het verpleeghuis. Waardigheid en trots op elke locatie”. Dit nieuwe programma wijst de weg voor hoe de verpleeghuiszorg de komende jaren merkbaar en meetbaar moet worden verbeterd.
onderwerp: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Afbeelding bij 'De lange omweg van de diagnose dementie naar een gelukkige oude dag'

De lange omweg van de diagnose dementie naar een gelukkige oude dag

Praktijk - 4 april 2018 - Annemarie Boom nam haar moeder bij haar in huis. Een beslissing die haar nog dagelijks vreugde brengt, en die haar moeder duidelijk goed heeft gedaan. Maar in de zestien jaar die eraan voorafgingen, is heel veel gebeurd dat ze graag anders had gezien.
onderwerp: Dementie

Afbeelding bij 'Van Uum (VWS): ‘De verpleeghuizen mogen trots zijn op wat ze doen voor cliënten’'

Van Uum (VWS): ‘De verpleeghuizen mogen trots zijn op wat ze doen voor cliënten’

Praktijk - 20 februari 2018 - Het programma Waardigheid en trots begint duidelijk zijn vruchten af te werpen, constateert Theo van Uum, directeur langdurige zorg van VWS. Het credo “de cliënt centraal” krijgt steeds beter invulling.
onderwerpen: Toezicht, Welzijn, Samenwerking

Ik wil werken aan:

De cliënt leren kennen (1)
Afbeelding bij 'Publicatie: Ken je cliënt'

Publicatie: Ken je cliënt

Praktijk - 10 juli 2018 - Het is belangrijk om je cliënten goed te kennen, zodat je kunt aansluiten bij de persoonlijke behoeften. Maar hoe doe je dat? In de publicatie 'Ken je cliënt' komen een aantal methoden aan bod.
onderwerp: Ken je cliënt

Monitoren en stuurinformatie (1)
Afbeelding bij 'Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’'

Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’

Praktijk - 27 september 2018 - De Wever organiseerde met medewerkers, cliënten, familie en management een opruimactie over regels. “De uitdaging is ervoor te zorgen dat we voortdurend reflecteren over wat kwaliteit van zorg is”, zegt interne adviseur zorg Alofs.
onderwerpen: Familieparticipatie, Eigen regie