Cliënt centraal
Cliënt centraal betekent dat bewoners zelf beslissen over de manier van leven, over het wat, hoe en wanneer van waardevolle ondersteuning en hulpverlening. Zorg die de gezondheid, eigenwaarde en autonomie van mensen maximaal bevordert. Voor de professional betekent dit met oprechte belangstelling voor elke individuele cliënt samen met de cliënt en zijn/ haar sociaal netwerk invulling geven aan eigen regie, met daarbij op maat zorg en ondersteuning. Naast houding en gedrag van de medewerker betreft dit ook organisatie-inrichting, visie en leiderschap die deze grondhouding en aanpak ondersteunt.
Reigershoeve: Wet zorg en dwang biedt veel ruimte voor kleine zorgaanbieders
Praktijk - 16 december 2020 - Sinds 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang een feit. Hoe gaat zorgboerderij De Reigershoeve om met de implementatie van deze wet en welke uitdagingen gaan ermee gepaard?
onderwerpen: Vrijheidsbeperking, Veiligheid
Persoonsgerichte zorg bij Vivantes in 6 stappen
Tools - 26 juni 2020 - Vivantes heeft een flinke slag gemaakt op het gebied van persoonsgerichte zorg. Dit heeft o.a. geresulteerd in de tool: Persoonsgerichte zorg bij Vivantes in 6 stappen. Wat heeft het verder opgeleverd?
onderwerpen: Zorgleefplan, Familieparticipatie, Welzijn
Vlogstafette: laat ook zien hoe je van een huis een thuis maakt
Verslagen - 12 februari 2019 - Donderdag 31 januari is de vlogstafette Van Huis Naar Thuis gestart. Vlogstafette? Ja, de estafette van vlogjes die de leuke en mooie dagelijkse bezigheden in het verpleeghuis laten zien.
onderwerpen: Welzijn, Wonen
Ave Maria, kamperen, kunst, film. Voor ieder wat wils bij Nieuwe Hoeven
Praktijk - 28 december 2018 - Bij Nieuwe Hoeven van BrabantZorg draait alles om een zo fijn mogelijke dag voor de bewoner met dementie én nauwe samenwerking met naasten.
onderwerpen: Leefomgeving, Persoonsvolgende bekostiging, Familieparticipatie, Dementie, Welzijn, Samenwerking, Dagbesteding
Congres Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg in de praktijk
Verslagen - 28 december 2018 - De landelijke inspiratiebijeenkomst van Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg ‘Met ons hart, hoofd en handen’ vond 12 november plaats bij CORPUS in Leiden. Lees nu ook de publicatie met praktijkvoorbeelden van het hele congres.
onderwerpen: Cultuurverandering, Welzijn
Joep Koch van Zorggroep Almere: ”Vanuit de bedoeling zorg geven komt bewoners ten goede”
Praktijk - 8 november 2018 - “Het lastige is dat we medewerkers hebben afgeleerd om uit te gaan van de bedoeling in plaats van de regels”, zegt Joep Koch van Zorggroep Almere. Door honderd regels te laten vertalen naar twintig hoofdpunten kijken medewerkers via een interne audit of ermee te werken valt.
onderwerp: Cultuurverandering
‘Reablement kan óók in het verpleeghuis’
Praktijk - 17 oktober 2018 - Schrijf u in voor de workshop 'Zelf doen voelt beter' over reablement van Kirsten Tinneveld Madsen. Deze geeft zij tijdens het congres Cliëntenraden LEF op locatie op 10 dedcember in Rotterdam.
onderwerpen: Persoonsvolgende bekostiging, Welzijn, Zelfsturing, Eigen regie
‘Cliëntenraad en ondernemingsraad hebben overeenkomstige belangen’
Praktijk - 12 oktober 2018 - Theo van Ooi is al 20 jaar actief in de (mede)zeggenschap. Ooit begonnen als ondersteuner van een cliëntenraad, geeft hij nu scholing, training en begeleiding. Samenwerking is zijn specialiteit. Bijvoorbeeld tussen cliëntenraad en ondernemingsraad.
Bennink: ‘Maak deskundigheid SO beschikbaar voor thuiswonende ouderen’
Praktijk - 27 september 2018 - Specialist ouderengeneeskunde (SO) Lisa Bennink pleit voor een eerstelijnsvoorziening met SO. Een SO kijkt met andere zorgverleners naar de hele mens en zijn situatie. ‘Ik hoop met mijn rapport een bijdrage te leveren aan het versnellen van zo’n voorziening.'
onderwerp: Bekostiging SO buiten verpleeghuis
Professional én cliënt denken mee over delen data
Verslagen - 12 september 2018 - Zorgaanbieders en cliëntenvertegenwoordigers brainstormden 6 september samen met het ministerie van VWS en Nictiz over het verbeteren van de informatie-uitwisseling in de langdurige zorg. In 2021 moeten namelijk alle cliënten digitaal toegang hebben tot hun gezondheidsgegevens op basis van standaarden.
onderwerpen: Technologie, Zelfsturing
Ik wil werken aan:
Publicatie: Ken je cliënt
Praktijk - 10 juli 2018 - Het is belangrijk om je cliënten goed te kennen, zodat je kunt aansluiten bij de persoonlijke behoeften. Maar hoe doe je dat? In de publicatie 'Ken je cliënt' komen een aantal methoden aan bod.
onderwerp: Ken je cliënt
Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’
Verslagen - 27 september 2018 - De Wever organiseerde met medewerkers, cliënten, familie en management een opruimactie over regels. “De uitdaging is ervoor te zorgen dat we voortdurend reflecteren over wat kwaliteit van zorg is”, zegt interne adviseur zorg Alofs.
onderwerpen: Familieparticipatie, Eigen regie