Administratieve lasten

Afbeelding bij 'Wies Korver van BrabantZorg: ‘Regels moeten bijdragen aan tevredenheid bewoners’'

Wies Korver van BrabantZorg: ‘Regels moeten bijdragen aan tevredenheid bewoners’

Praktijk - 22 november 2018 - Radicale vernieuwer BrabantZorg doet aan administratieve lastenvermindering. “Over onderwerpen zoals val- en medicatie incidenten en de dubbele controle bij het toedienen van insuline zijn we het gesprek aangegaan”, vertelt Wies Korver, manager klantproces.

Afbeelding bij 'Verplichte registraties in langdurige zorg: een overzicht'

Verplichte registraties in langdurige zorg: een overzicht

Beleidsstukken - 13 november 2018 - Onnodig registreren willen we natuurlijk voorkomen. Bekijk het vernieuwde overzicht van wettelijk verplichte registraties in de langdurige intramurale zorg.

Afbeelding bij 'Joep Koch van Zorggroep Almere: ”Vanuit de bedoeling zorg geven komt bewoners ten goede”'

Joep Koch van Zorggroep Almere: ”Vanuit de bedoeling zorg geven komt bewoners ten goede”

Praktijk - 8 november 2018 - “Het lastige is dat we medewerkers hebben afgeleerd om uit te gaan van de bedoeling in plaats van de regels”, zegt Joep Koch van Zorggroep Almere. Door honderd regels te laten vertalen naar twintig hoofdpunten kijken medewerkers via een interne audit of ermee te werken valt.
onderwerp: Cultuurverandering

Afbeelding bij 'Trechter van Verdunning als hulp bij vermindering regeldruk'

Trechter van Verdunning als hulp bij vermindering regeldruk

Tools - 29 oktober 2018 - De Trechter van Verdunning is een hulpmiddel om kritisch te kijken naar nieuwe en bestaande maatregelen. Welke regels zijn noodzakelijk en welke regels zouden we kunnen schrappen?

Afbeelding bij 'Regeldruk? Alle argumenten om een administratieve handeling wel of niet uit te voeren'

Regeldruk? Alle argumenten om een administratieve handeling wel of niet uit te voeren

Tools - 29 oktober 2018 - Op de 'Argumentenkaart Uitvoeren van een administratieve handeling' staan argumenten voor en tegen het uitvoeren van een specifieke administratieve handeling, geschreven vanuit het perspectief van een zorgprofessional.

Afbeelding bij 'Toos Smulders van De Waalboog: ‘Medewerkers hebben meer grip op wat zij zelf kunnen organiseren’'

Toos Smulders van De Waalboog: ‘Medewerkers hebben meer grip op wat zij zelf kunnen organiseren’

Praktijk - 24 oktober 2018 - Toos Smulders vertelt over Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg bij De Waalboog: 'Uiteindelijk werden 222 overbodige afspraken opgeruimd, waarvan de belangrijkste in een top tien staan'.

Afbeelding bij 'Gaby Elhorst (Viattence): ‘Weten wie het individu is en liefdevolle zorg bieden’'

Gaby Elhorst (Viattence): ‘Weten wie het individu is en liefdevolle zorg bieden’

Praktijk - 11 oktober 2018 - Viattence ging van ruim vijfhonderd protocollen naar 186. “Gesprekken over regels en protocollen hebben tot bewustwording geleid”, zegt Gaby Elhorst, manager zorg bij Viattence.

Afbeelding bij 'Eva van Zelm van Topaz: “We nemen geen genoegen meer met ‘dat kan niet”’'

Eva van Zelm van Topaz: “We nemen geen genoegen meer met ‘dat kan niet”’

Praktijk - 5 oktober 2018 - Liefdevolle zorg is individueel maatwerk. De systeemwereld biedt daartoe niet altijd ruimte, zegt Eva van Zelm, projectleider Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg bij Topaz.

Afbeelding bij 'Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’'

Hans Alofs van De Wever: ‘Met alleen regels opruimen kom je er niet’

Praktijk - 27 september 2018 - De Wever organiseerde met medewerkers, cliënten, familie en management een opruimactie over regels. “De uitdaging is ervoor te zorgen dat we voortdurend reflecteren over wat kwaliteit van zorg is”, zegt interne adviseur zorg Alofs.
onderwerpen: Familieparticipatie, Eigen regie

Afbeelding bij 'Oplossing in zicht voor regeldruk in de zorg'

Oplossing in zicht voor regeldruk in de zorg

Praktijk - 29 augustus 2018 - Achter regeldruk zit bij verpleeghuispersoneel vaak het gevoel van onmacht bij zaken waar je geen invloed op hebt. De regels komen vanuit andere lagen en die verschillende lagen van de organisatie begrijpen en bereiken elkaar niet goed.

Geen onderdelen gevonden.