Waardigheid en trots op locatie

Afbeelding bij Waardigheid en trots op locatie

Al meer dan 200 verpleeghuislocaties hebben zich aangemeld voor Waardigheid en trots op locatie. Dit ondersteuningsprogramma startte in januari 2019. Deelnemende locaties krijgen inzicht in de mate waarin zij voldoen aan de acht thema’s van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Afhankelijk van ontwikkelpunten krijgen zij ondersteuning op maat. Wil jij ook kosteloos ondersteuning bij de implementatie van het kwaliteitskader? Meld je dan aan voor Waardigheid en trots op locatie.

Uitgelicht

Afbeelding bij 'De Jonge: ‘Waardigheid en trots op locatie draait volop’'

De Jonge: 'Waardigheid en trots op locatie draait volop'

22 mei - Waardigheid en trots op locatie heeft een goede start gemaakt. Een kleine tweehonderd locaties voor verpleeghuiszorg hebben zich aangemeld. Zo blijkt uit de voortgangsrapportage die De Jonge vandaag aanbood aan de Kamer.
thema: Cliënt centraal

Programma Waardigheid en trots op locatie

Het programma Waardigheid en trots op locatie is bedoeld voor locaties van zorgaanbieders voor verpleeghuiszorg. Ook PGB-aanbieders die verpleeghuiszorg leveren, kunnen deelnemen.

Het programma start met de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Hiermee krijg je inzicht in hoeverre jouw locatie voldoet aan de kwaliteit zoals aangegeven in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Dit levert een beeld op van sterke punten en ontwikkelpunten. Voor ontwikkelpunten die uit de scan voortkomen is ondersteuning op maat vanuit het programma mogelijk. Dit kan ondersteuning zijn in de vorm van expertsessies, coaching, inzet van netwerken of het aanreiken van tools en instrumenten om de kwaliteit te verbeteren.

Gedurende het programma herhaal je jaarlijks de scan en monitor je halfjaarlijks de vooruitgang middels een light scan. Zo zie je of jouw eigen aanpak of de aangeboden ondersteuning helpt bij het voldoen aan het kwaliteitskader.

Alex van der Tuuk is verpleegkundige bij VIVA! Zorggroep. Zijn locatie doet mee aan Waardigheid en trots op locatie en daar is hij trots op. Na de scan blijkt dat de locatie op zeven van de acht onderdelen lichtgroen scoort en dus op orde is. Het managementgedeelte staat nog ‘op onduidelijk’. Hoe gaat hij daarmee om? Bekijk onderstaande video.

Doe je ook mee? De belangrijkste redenen op een rij:

  • Je weet waar je staat.
    Jouw locatie (en daarmee jouw organisatie) krijgt inzicht in de mate waarin ze voldoet aan de acht thema’s van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
  • Input voor kwaliteitsplan en -verslag.
    Met de opbrengsten heb je bruikbare informatie voor jouw kwaliteitsplan en voor de leer- en verbeterparagraaf van het kwaliteitsverslag.
  • Ondersteuning bij implementatie Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
    Je ontvangt passende ondersteuning die aansluit op de behoefte van de locatie(s) bij het implementeren van het kwaliteitskader.
  • Je faciliteert het gesprek over kwaliteit binnen jouw organisatie.
    Daarmee ontstaan er nieuwe inzichten om direct mee aan de slag te gaan.
  • Kennis delen en leren.
    Je werkt samen met vertegenwoordigers van andere verpleeghuizen aan vraagstukken en bouwt daarmee één of meerdere lerende netwerken op.
  • Deelname is kosteloos.
    Er zijn geen kosten verbonden aan deelname, maar deelname is niet vrijblijvend. Gedurende het programma herhaal je jaarlijks de scan en monitor je halfjaarlijks de vooruitgang.

Meer informatie

Stel je vraag aan een deelnemer

Wil je meer weten over het programma? Neem dan gerust contact op met een van onderstaande deelnemers.

Leppehiem

Kleine zorgaanbieder met een woonzorgcentrum in Friesland. Contactpersoon: Jeldau Dotinga, kwaliteits- en procesadviseur. E-mailadres: jeldaudotinga@leppehiem.nl

Zorggroep Ena

Kleine zorgaanbieder met drie locaties in Gelderland. Contactpersoon: Carry Putman, beleidsadviseur. E-mailadres: c.putman@zorggroepena.nl

Stichting Land van Horne

Grote zorgaanbieder met achttien locaties in Limburg. Contactpersoon: Yvonne Smolenaers, teamleider Hushoven, kleinschalig wonen.
iam.smolenaers@landvanhorne.nl

Actueel

Afbeelding bij 'De Jonge: 'Waardigheid en trots op locatie draait volop''

De Jonge: ‘Waardigheid en trots op locatie draait volop’

22 mei - Waardigheid en trots op locatie heeft een goede start gemaakt. Een kleine tweehonderd locaties voor verpleeghuiszorg hebben zich aangemeld. Zo blijkt uit de voortgangsrapportage die De Jonge vandaag aanbood aan de Kamer.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Cultuurspecifieke zorg bij Raffy: de geuren en kleuren van vroeger'

Cultuurspecifieke zorg bij Raffy: de geuren en kleuren van vroeger

13 mei - Woonzorgcentrum Raffy in Breda biedt cultuurspecifieke zorg aan Indische en Molukse ouderen. Van aromatherapie tot tropische planten: alles ademt een Indonesische sfeer.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Nieuwkomers in de ouderenzorg - Bekijk de trailer!'

Nieuwkomers in de ouderenzorg – Bekijk de trailer!

30 apr - Bianca, Jeffrey en Anna & Anja-Tine volgen allemaal een opleiding in de ouderenzorg. Wij keken met ze mee tijdens werk én studie. In mei t/m juni bekijk je om de twee weken nieuwe afleveringen op YouTube. Bekijk nu de trailer!
thema: Cliënt centraal

Lees meer

Thema’s

Met Waardigheid en trots op locatie meet je hoe jouw organisatie staat ten opzichte van het kwaliteitskader. Klik op één van de acht thema’s om naar de themapagina te gaan.