Waardigheid en trots op locatie

Afbeelding bij Waardigheid en trots op locatie

Al meer dan 200 verpleeghuislocaties hebben zich aangemeld voor Waardigheid en trots op locatie. Dit ondersteuningsprogramma startte in januari 2019. Deelnemende locaties krijgen inzicht in de mate waarin zij voldoen aan de acht thema’s van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Afhankelijk van ontwikkelpunten krijgen zij ondersteuning op maat. Wil jij ook ondersteuning bij de implementatie van het kwaliteitskader? Meld je dan aan voor Waardigheid en trots op locatie.

Uitgelicht

Afbeelding bij 'De Jonge: ‘Waardigheid en trots op locatie draait volop’'

De Jonge: 'Waardigheid en trots op locatie draait volop'

1 juli 2019 - Waardigheid en trots op locatie heeft een goede start gemaakt. Een kleine tweehonderd locaties voor verpleeghuiszorg hebben zich aangemeld. Zo blijkt uit de voortgangsrapportage die De Jonge vandaag aanbood aan de Kamer.
thema: Cliënt centraal

Stel je vraag aan een deelnemer

Wil je meer weten over het programma? Neem dan gerust contact op met een van onderstaande deelnemers.

Leppehiem

Kleine zorgaanbieder met een woonzorgcentrum in Friesland. Contactpersoon: Jeldau Dotinga, kwaliteits- en procesadviseur. E-mailadres: jeldaudotinga@leppehiem.nl.

Jeldau: ‘Op alle acht gebieden staan we oranje of rood, we hebben geen enkele voldoende gescoord. Maar eigenlijk ben ik er heel trots op. Het betekent dat we onze medewerkers voldoende veiligheid hebben kunnen bieden om kritisch te zijn. Nu weten we waar we aan moeten werken.’

Zorggroep Ena

Kleine zorgaanbieder met drie locaties in Gelderland. Contactpersoon: Carry Putman, beleidsadviseur. E-mailadres: c.putman@zorggroepena.nl

Volgens Carry is de deelname aan de scan door het voltallige personeel omarmd. ‘Niemand heeft het gevoel dat hij of zij gecontroleerd wordt, het gaat om het grotere geheel. Daarom is ook iedereen bij de scan betrokken, van bestuursleden tot mantelzorgers en vrijwilligers. We willen graag samen zorgen voor een fijne woonomgeving voor cliënt, naasten én personeel.’

Stichting Land van Horne

Grote zorgaanbieder met achttien locaties in Limburg. Contactpersoon: Yvonne Smolenaers, teamleider Hushoven, kleinschalig wonen. E-mailadres: iam.smolenaers@landvanhorne.nl

Yvonne: ‘De scan laat zien dat we het op de meeste thema’s van het kwaliteitskader goed doen. Maar ook wat er minder goed gaat en wat de oorzaken daarvan zijn. Daar kunnen we dus heel gericht mee aan de slag gaan. Daarin zijn wij vrij om te kiezen wat we doen en hoe we dat doen. Al met al vind ik dit echt een aanrader voor organisaties: het is een inspirerende manier om met elkaar in discussie te gaan.’

Programma Waardigheid en trots op locatie

Het programma Waardigheid en trots op locatie is bedoeld voor locaties van zorgaanbieders voor verpleeghuiszorg. Ook PGB-aanbieders die verpleeghuiszorg leveren, kunnen deelnemen.

Het programma start met de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Hiermee krijg je inzicht in hoeverre jouw locatie voldoet aan de kwaliteit zoals aangegeven in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Dit levert een beeld op van sterke punten en ontwikkelpunten. Voor ontwikkelpunten die uit de scan voortkomen is ondersteuning op maat vanuit het programma mogelijk. Dit kan ondersteuning zijn in de vorm van expertsessies, coaching, inzet van netwerken of het aanreiken van tools en instrumenten om de kwaliteit te verbeteren.

Gedurende het programma herhaal je jaarlijks de scan en monitor je halfjaarlijks de vooruitgang middels een light scan. Zo zie je of jouw eigen aanpak of de aangeboden ondersteuning helpt bij het voldoen aan het kwaliteitskader.

VIVA! Zorggroep doet ook mee

Alex van der Tuuk is verpleegkundige bij VIVA! Zorggroep. Zijn locatie doet mee aan Waardigheid en trots op locatie en daar is hij trots op. Na de scan blijkt dat de locatie op zeven van de acht onderdelen lichtgroen scoort en dus op orde is. Het managementgedeelte staat nog ‘op onduidelijk’. Hoe gaat hij daarmee om? Bekijk onderstaande video.

Doe je ook mee? De belangrijkste redenen op een rij:

  • Je weet waar je staat.
    Jouw locatie (en daarmee jouw organisatie) krijgt inzicht in de mate waarin ze voldoet aan de acht thema’s van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
  • Input voor kwaliteitsplan en -verslag.
    Met de opbrengsten heb je bruikbare informatie voor jouw kwaliteitsplan en voor de leer- en verbeterparagraaf van het kwaliteitsverslag.
  • Ondersteuning bij implementatie Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
    Je ontvangt passende ondersteuning die aansluit op de behoefte van de locatie(s) bij het implementeren van het kwaliteitskader.
  • Je faciliteert het gesprek over kwaliteit binnen jouw organisatie.
    Daarmee ontstaan er nieuwe inzichten om direct mee aan de slag te gaan.
  • Kennis delen en leren.
    Je werkt samen met vertegenwoordigers van andere verpleeghuizen aan vraagstukken en bouwt daarmee één of meerdere lerende netwerken op.
  • Deelname is kosteloos.
    Er zijn geen kosten verbonden aan deelname, maar deelname is niet vrijblijvend. Gedurende het programma herhaal je jaarlijks de scan en monitor je halfjaarlijks de vooruitgang.

Meer informatie

Thema’s

Met Waardigheid en trots op locatie meet je hoe jouw organisatie staat ten opzichte van het kwaliteitskader. Klik op één van de acht thema’s om naar de themapagina te gaan.

Actueel

Afbeelding bij 'Hugo de Jonge: ‘Straal je trots uit op wat tot nu toe al is bereikt’'

Hugo de Jonge: ‘Straal je trots uit op wat tot nu toe al is bereikt’

1 juli 2019 - ‘Ik wil even de gelegenheid nemen om te vieren wat in de afgelopen tijd allemaal al is bereikt’, sprak Hugo de Jonge de zaal toe tijdens het congres Thuis in het verpleeghuis op 1 juli in RAI Amsterdam.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Meer persoonlijke aandacht door omgebouwde wellness-ruimte bij ViVa! Zorggroep'

Meer persoonlijke aandacht door omgebouwde wellness-ruimte bij ViVa! Zorggroep

18 juni 2019 - ViVa! Zorggroep Strammerzoom heeft een badkamer omgebouwd tot wellness-ruimte. De badkamer was eerder in gebruik geraakt als berghok. Bewoners kunnen er op rustige momenten terecht voor verzorgende handelingen waar anders nauwelijks tijd voor is.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'De weg naar de ideale personeelssamenstelling'

De weg naar de ideale personeelssamenstelling

28 mei 2019 - Roosters sluitend krijgen, personeel dat komt en gaat, ziekteverzuim en ondertussen weer proberen het rooster sluitend te krijgen. Niet makkelijk. Lees daarom de tips voor een juiste personeelssamenstelling in het verslag van het middagsymposium van Waardigheid en trots op locatie.
thema: Cliënt centraal

Lees meer