Naar hoofdinhoud Naar footer

Bewust en enthousiast worden van technologie in het Zorg Innovatie Huis

In het ‘Zorg Innovatie Huis’ kunnen medewerkers en naasten kennis maken met innovatie. Op het eerste oog is het een appartement zoals alle andere op de locatie Schoonoord van Amaris. Maar als je beter kijkt zie je dat er overal technologische innovaties zijn. Lees en bekijk hoe ze dit initiatief inzetten om medewerkers zowel bewust als enthousiast te maken over zorgtechnologie.

Bekijk de video: Hoe maak je collega’s enthousiast over technologie?

Merlijne Sonneveld geeft in deze SPOT ON Talk antwoord op de vraag hoe je collega’s enthousiast maakt over zorgtechnologie. Ook vertelt ze hoe ze dat doen in het Zorg Innovatie Huis. Ze legt uit aan welke vier eisen een innovatie moet voldoen, wat jij als zorgprofessional nodig hebt om aan de slag te gaan met technologie, en ze laat verschillende innovaties zien. Bekijk haar video-college!

YouTube video thumbnail

Samenwerking tussen meerdere organisaties 

Het Zorg Innovatie Huis is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Amaris, Rosa Spier Huis en Inovum. Ze gebruiken dit appartement om medewerkers kennis te laten maken met zorgtechnologie en de mogelijkheden daarvan. Het Zorg Innovatie Huis is sinds november 2019 gestart en open voor publiek.

Een appartement vol innovaties

Op de bank liggen een hond en een kat, het lijken knuffels maar het zijn robots. In de kast staan een CRDL, robotdino, seniorentelefoon en een VR-bril. In de keuken kun je een elektronische medicijndispenser en een tablet voor ouderen vinden. Ook de slaapkamer is voorzien van slimme middelen zoals het Smart Matras, een robotstofzuiger en slim incontinentiemateriaal. Dan zijn er ook nog de ‘onzichtbare’ technologieën, zoals de sensoren van de leefstijlmonitor en de automatische gordijnen en lichten. 

zorg-innovatie-huis-woonkamer.jpg

Waarom het Zorg Innovatie Huis? 

Het Zorg Innovatie Huis heeft als doel om zorgprofessionals en cliënten bekend te maken met de technologische innovaties die er zijn en vooral de toepassing ervan. Daarbij worden ze ook de mogelijkheid gegeven om er in de praktijk mee te oefenen en te testen. ‘We willen innovaties laagdrempelig beschikbaar stellen door ze bijvoorbeeld uit te lenen’, vertelt Irene Westera, proces- en projectcoördinator. Merlijne Sonneveld is Manager Innovatie bij Amaris en vertelt dat ze expres een beperkt aanbod aan innovaties hebben. ‘Het is echt om mensen met technologieën bekend te maken en een positieve impuls in hun mindset hierover te geven’. 

Collega’s bewust maken van innovatie 

Alle medewerkers – ook vanuit de thuiszorg en facilitaire diensten – van het samenwerkingsverband krijgen een workshop in het Zorg Innovatie Huis en worden daar meegenomen in de huidige maatschappelijke trends binnen de zorg. Hier komen onderwerpen aan bod als het langer thuis blijven wonen, nieuwe woonvormen en de opkomst van kunstmatige intelligentie. Deze trends worden vervolgens concreet gemaakt met het filmpje waarin een casus wordt voorgelegd. Na het filmpje gaan medewerkers aan de slag met een puzzel  waarmee ze innovaties kunnen koppelen aan de behoefte van de cliënt die geschetst worden in de casuïstiek.

merlijne-irene.jpg

Innovaties uitlenen 

Medewerkers kunnen ook hun eigen casussen inbrengen, waarbij iedereen meedenkt over passende oplossingen. Het mooie van het Zorg Innovatie Huis is dat je na het uitwerken van de casus ook gelijk een technologie kan lenen. ‘We hebben van alles twee, zodat medewerkers de technologie een maand zelf in de praktijk kunnen testen. Als het goed werkt kan de afdeling zelf besluiten om de technologie aan te schaffen,’ zegt Merlijne. Ze vertelt over een afdeling die een inzamelactie was begonnen op de afdeling, waarna ze zelf twee robotkatten hebben aangeschaft. 

Leren van feedback 

Na het uitlenen van de technologie wordt aan de medewerkers altijd feedback gevraagd, zodat ze blijven leren over de innovatie en wat het betekent voor de zorgprofessional en de client. Deze feedback wordt ook met de leveranciers gedeeld. Naast deze feedback is er ook een cliëntenpanel. Dit is een groep van vijf mensen van de drie deelnemende organisaties, bestaande uit cliënten en mantelzorgers. Zij worden uitgenodigd in het Zorg Innovatie Huis om hun ervaringen of ideeën over technologie te delen. ‘We willen weten of het cliëntpanel zich kan vinden in het pad dat Amaris opgaat in technologie’, vertelt Merlijne.

Samenwerking met opleidingen 

Ook stimuleren ze leerlingen van zorgopleidingen om langs te komen. Merlijne heeft namens het Zorg Innovatie Huis aan MBO Utrecht gevraagd of ze mee willen werken aan een nieuwe module Zorg en Technologie. Deze samenwerking is inmiddels een feit en de module gaat in februari van start. Leerlingen zijn de toekomst’, zegt Merlijne. 

3 innovaties

Dino Dirkje

Eén van de meest opvallende verschijningen in de kamer is de dino, liefkozend Dirkje genoemd. ‘We hebben twee dino’s; Dirkje en Doortje. Doortje is vandaag on tour, ze zijn ook erg populair onder de medewerkers’, lacht Irene. De dino’s reageren op gedrag en zijn dol op knuffelen, maar hebben ook een eigen willetje. ‘Je moet ze opvoeden, het zijn net echte huisdieren. Je kan ze ook voeren (met speciale blaadjes) en ze hebben hun eigen speelgoed’, vertellen Merlijne en Irene.

Meer over Dino Dirkje en Doortje

Robot Maatje 

Op de eettafel staat Maatje, een robot die mensen met dementie kan ondersteunen. Maatje geeft bijvoorbeeld een seintje wanneer het tijd is om medicijnen in te nemen, te eten of om wat bewegingsoefeningen te doen. Verder biedt robot Maatje structuur en gezelligheid.

Meer over Robot Maatje

Slim incontinentiemateriaal

Het slimme incontinentiemateriaal signaleert of het materiaal verzadigd is en wanneer medewerkers het best kunnen verschonen. De medewerkers kunnen het proces in de gaten houden door middel van een app, met als doel dat ze minder onnodig fysiek hoeven te controleren of verschonen.

Meer over het slimme incontinentiemateriaal

dino-dirkje.jpg

‘De moeilijkheidsgraad van innovaties wordt niet alleen bepaald door het niet of wel werken van de technologie. Het gaat erom hoe de medewerkers de innovatie in hun dagelijks werk toepassen. Gaan ze daadwerkelijk de app gebruiken, doen alle collega’s mee en gaan ze hun werkwijzen erop aanpassen? Dat is de échte uitdaging’, stelt Merlijne. 

Bewoners zijn welkom 

Bewoners kunnen het appartement altijd in en uit lopen als er een medewerker aanwezig is. Zo kwam de overbuurvrouw op de koffie en vroeg meteen naar de kat. Of zoals mevrouw de kat noemt: ‘Poes Lisabeth’. Ze krijgt de robotkat op haar schoot en het beestje wordt meteen vertroeteld met kusjes, aaitjes en lieve woorden. ‘Ja, jij bent lief hè.’ Ze stelt nog voor om van appartement te wisselen: ‘ik ga wel hier wonen en dan kan jij in mijn appartement’, zegt ze tegen Merlijne. 

Ook naar het Zorg Innovatie Huis? 

Wil jij meer weten over het Zorg Innovatie Huis? Neem dan contact op via zorginnovatiehuis@amaris.nl

Meer weten 

  • Over RegioKracht in de zorg: RegioKracht in de zorg richt zich op het versnellen van de transitie die nodig is om de zorg en ondersteuning aan ouderen en mensen met een beperking toegankelijk te houden. lees meer over het programma RegioKracht in de zorg.
  • Alles over het Zorg Innovatie Huis

Deel deze pagina via: