‘Wanneer willen bewoners warm eten?’

‘LEF op locatie’ is het thema van het landelijk congres cliëntenraden op 10 december 2018 in De Doelen in Rotterdam. Durf, daadkracht, kennis en kunde staan centraal. Zodat cliëntenraden zich nog sterker kunnen maken voor alles wat bewoners van het verpleeghuis nodig hebben. Zoals goed en lekker eten en drinken. Waar cliëntenraden op kunnen letten en hoe ze een verandertraject kunnen inzetten, vertelt Lena Hillenga in haar workshop ‘Inspraak aan tafel’.

‘Eten en drinken is een belangrijke sociale factor. Voor ieder mens, dus ook voor mensen in het verpleeghuis. Eten en drinken stimuleert, het biedt gezelligheid. Ook de vrijheid om te eten waar en wanneer je wilt is belangrijk. Net als eten wat je lekker vindt. Natuurlijk kreeg ik vroeger thuis ook wel eens boerenkool terwijl ik zin had in spruitjes. Maar als mijn moeder dan uitlegde dat de spruitjes te duur waren of er niet lekker uitzagen, begreep ik die keuze. Ook in het verpleeghuis geldt daarom als belangrijkste basis “ga met elkaar in gesprek als iets niet lukt”.’

Zoetekauw

‘Cliëntenraden kunnen zeker een rol spelen op het gebied van eten en drinken. Alleen al door te achterhalen wat bewoners belangrijk vinden. Wanneer ze warm willen eten bijvoorbeeld. Want er komt een generatie aan die dat liever ’s avonds doet. Maar ook door aandacht te creëren voor multiculturele aspecten. Mensen reizen tegenwoordig steeds meer en koken dus ook anders. Een cliëntenraad kan ook vragen stellen over inkoopbeleid, duurzaamheid en lokale producten. Of over de ambiance en de inrichting. En zijn er voldoende hulpmiddelen aanwezig, zoals verzwaarde lepels voor mensen met Parkinson? En weten medewerkers en mantelzorgers dat bij mensen met dementie vaak een smaakverandering optreedt? Iemand die vroeger altijd een zoetekauw was, kan opeens van hartig houden. Eten en drinken heeft zoveel aspecten.’

Veranderschema

‘Cliëntenraden die echt iets willen veranderen raad ik zeker aan om naar mijn workshop te komen. Want behalve heel veel informatie over eten en drinken in het verpleeghuis, bespreek ik ook een handig veranderschema. Met 5 stappen die cliëntenraden kunnen doorlopen om hun invloed te doen gelden. Ook goed bruikbaar trouwens voor andere thema’s!’

Over Lena
Lena Hillenga startte haar loopbaan als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ze werkte een aantal jaar als leidinggevende in de ouderenzorg en was verantwoordelijk voor het dossier kwaliteit van leven bij LOC Zeggenschap in de zorg. Sinds 2015 is ze zelfstandig ondernemer. En helpt ze als trainer, ondersteuner, en life- en loopbaancoach Big Five for Life mensen en organisaties verder. Ook in haar vrije tijd zet ze zich graag in voor anderen, bijvoorbeeld als voorzitter van een cliëntenraad wijkverpleging van Beweging 3.0. Afrika is haar passie. Daar heeft ze de ‘Big Five’ gezien. Maar vooral de manier waarop mensen met elkaar omgaan trekt haar aan. Het is haar droom om tijdens reizen naar Afrika mensen hun eigen innerlijke ‘Big Five’ te helpen ontdekken.

Interview door Ingrid Brons

Meer weten


Geplaatst op: 31 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 31 oktober 2018