Verkiezing Beste Leerbedrijf 2019: WZH en Manna genomineerd

Woonzorgcentra Haaglanden (WZH) uit Zuid-Holland en Zorggroep Manna uit Overijssel werden elk in hun provincie ‘Beste Leerbedrijf 2019’. Nu dingen ze mee naar de landelijke titel. Hoe zijn deze twee winnaars zo ver gekomen?
Irma van Leeuwen is adviseur Leren en Ontwikkelen bij WZH. Ooit zelf begonnen als leerling-ziekenverzorgende weet ze dat zorg- en welzijnsberoepen goed te leren zijn in de praktijk. ‘En: het is tweerichtingsverkeer. Leerlingen brengen ook iets mee. Ze dragen bij aan onze voortdurende ontwikkeling. Want de beste manier om iets te leren, is door het zelf aan een ander uit te leggen. Dat houdt je scherp.’
Verkiezing beste leerbedrijf en praktijkopleider 2019
Voor de 500.000 mbo-studenten in ons land is het leren in de praktijk een onmisbaar deel van hun opleiding. Om het belang daarvan te onderstrepen, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap al in 1996 de verkiezing beste leerbedrijf ingesteld. Sinds 2009 krijgt ook de beste praktijkopleider een prijs. De jury heeft per provincie voor elke sector (indien mogelijk) een winnend leerbedrijf en een winnende praktijkopleider uitgeroepen. Maandag 18 november worden de landelijke winnaars van de verkiezing beste leerbedrijf en beste praktijkopleider bekendgemaakt.
Irma, wat zegt de titel ‘Beste Leerbedrijf van Zuid-Holland’ je?
‘Het is vooral een pluim voor de medewerkers. Want opleiden kost de locaties best veel tijd. De begeleiding komt bovenop de zorgtaken. De titel bevestigt dat we met de goede dingen bezig zijn. En het is ook nog eens een mooi wervingsinstrument.’
Waarom denk je dat juist WZH gewonnen heeft?
Irma: ‘Wij willen iedereen op alle niveaus de gelegenheid geven om door te leren. Dat kan ook in de breedte zijn. In de bij- en nascholing geven we verzorgenden de kans zich verder te specialiseren, bijvoorbeeld op het gebied van niet-aangeboren hersenletsel of psychogeriatrie.
Een belangrijk keerpunt was voor ons de centralisatie en professionalisering van opleidingen zo’n vijf jaar geleden. Dat biedt meer ruimte en mogelijkheden. Want de aantallen leerlingen en stagiaires liggen bij ons zo rond de 600 per jaar. We faciliteren de afdelingen zo goed mogelijk. Komen ze met een vraag of verzoek, dan denken we mee. Wij zijn niet van de dikke beleidsplannen, we ontwikkelen de dingen gaandeweg, op een manier die bij ons past.’
Bij Manna treffen we stagiaire Jan-Willem van Klooster en praktijkopleider Mirjam van den Berg. Jan-Willem is derdejaars verzorgende IG op het ROC van Twente.
Jan-Willem, wat vind jij van je stage hier?
‘Ik ben een praktijkmens. Op mijn stage vind ik het fijn om te kijken hoe medewerkers de verschillende handelingen doen en dat ze meekijken als ik iets doe. Zo ontwikkel je je eigen manier van werken met de kennis en kunde van collega’s. Hier wijzen de collega’s mij niet alleen op de dingen die nog níet goed gaan, maar ook op wat wél goed gaat. Daar leer ik het meest van.’
Kun je iets zeggen over je positie als stagiaire?
‘De gelijkwaardigheid valt me hier op. Hier mag je als stagiaire je mening geven en dan wordt daar echt naar geluisterd. Ze accepteren wie je bent en zetten je ook op die manier in. Er heerst een klimaat waarin ik ook echt dingen durf te vragen.’
Praktijkopleider Mirjam van den Berg vertelt dat Manna alle leer- en ontwikkelactiviteiten heeft ondergebracht in de ‘Leertuin’. Kerngedachte daarachter is dat leren onderdeel is van het werk: voor medewerkers, leerlingen en stagiaires.
Wat houdt die Leertuin precies in, Mirjam?
‘De Leertuin is een omgeving waar informeel leren centraal staat. Studenten leren er het zorgvak en collega’s blijven zich zo ontwikkelen. We leiden ontwikkelingsgericht op met nadruk op ieders kwaliteiten en een open aanspreekcultuur. Praktijkopleider en docent zijn wekelijks op de locaties aanwezig. We organiseren workshops en intervisies voor studenten en medewerkers gezamenlijk, over onderwerpen die op dat moment bij hen spelen.’
Hoe loopt jullie samenwerking met het ROC van Twente?
Mirjam: ‘Uitstekend. We hebben regelmatig overleg over de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en de zorg. School en stage raken steeds beter op elkaar afgestemd. Ook collega’s plukken daar de vruchten van. Verder zorgen we voor een goede bereikbaarheid. Zo reageren we snel op mails van leerlingen en stagiaires. De lijntjes zijn kort.’
Een laatste vraag aan iedereen: als jij in de jury zat, waarop zou je dan het meest letten bij het kiezen van het landelijke Beste Leerbedrijf?
Irma: ‘De winnaar moet zich richten op alle opleidingsniveaus, van huiskamerbegeleider tot en met HBO. Al die mensen die we nodig hebben in de zorg moeten we een goede beroepsopleiding bieden.’
Mirjam: ‘Ik wil zien dat de winnende organisatie haar visie op leren werkelijk in de praktijk brengt. En dat ze nauw samenwerkt met opleidingsinstituten. Leren en werken horen bij elkaar.’
Jan-Willem: ‘De winnaar moet liefde voor het vak uitstralen. In een warme, open organisatie kun je leerlingen iets leren.’
Door: Linda van Ingen
Meer weten
- Lees meer over de verkiezing Beste leerbedrijf en praktijkopleider
- Wil je meer inspiratie opdoen over leren in de praktijk? Lees het magazine Doen!
Geplaatst op: 24 september 2019
Laatst gewijzigd op: 24 september 2019