Vakantietijd of niet, altijd op zoek naar nieuwe collega’s

In de vakantieperiodes, zoals nu bij de aankomende feestdagen en vooral in de zomer, zijn extra collega’s altijd welkom. Maar eigenlijk is Owais Fatehmahomed als recruiter flex bij Aafje altijd bezig met het werven van nieuwe collega’s voor het werk in de zorg. Traditionele sollicitatieprocedures zijn vaak niet toereikend om de doelgroep jongeren/studenten te bereiken. ‘Je moet echt meebewegen met de cultuur van de jongeren en ze verleiden om voor jou te kiezen.’

Afgelopen zomer hebben 58 tijdelijke medewerkers meegedraaid in de verpleeghuizen bij Aafje, organisatie voor verpleeghuiszorg, zorghotels en thuiszorg in Rotterdam en omgeving. Allemaal geworven via verschillende kanalen die recruiter Owais Fatehmahomed inzet om nieuwe mensen te bereiken. ‘Dat loopt uiteen van scholen bezoeken tot een open sollicitatie-inloop organiseren en de inzet van sociale media’, vertelt hij. ‘Een advertentie zetten en wachten wat daarop af komt, werkt al lang niet meer.’

Laagdrempelig

Aafje is met een werkgebied dat zich uitstrekt van Drechtsteden tot Rotterdam, Barendrecht en Capelle Aan den IJssel een van de grote zorgorganisaties in Rotterdam en omstreken. ‘We willen altijd de zorg kunnen leveren die nodig is’, zegt Owais. ‘En daar hebben we mensen voor nodig. Daarom maken we solliciteren zo laagdrempelig mogelijk. We hebben bijvoorbeeld een open inloop voor mensen die wel willen werken in de zorg, maar er tegenop zien om een brief te schrijven of een CV te maken. Kom maar langs, dan gaan we praten wat er mogelijk is. Vaak zijn het vrouwen met kleine kinderen die parttime willen werken, liefst onder schooltijden. Een plek in onze flexpool is dan een goede oplossing.’

Flexibel

Deelnemers aan de flexpool kunnen zelf hun roosters bepalen. Ze loggen in op de roostertool van Aafje en plannen zelf hun diensten in, waarbij een minimaal aantal uren per maand is afgesproken. Vakantiekrachten krijgen een flex-contract voor drie maanden waarin ze minimaal 24 uur werken, ook zelf in te roosteren. Voor flex-krachten die in een verpleeghuis of zorghotel aan de slag gaan geldt dat ze verbonden worden aan een vaste locatie. ‘Voor de vakantiekrachten hebben we gericht geworven onder studenten van zorgopleidingen, op zowel mbo- als hbo-niveau’, legt Owais uit. ‘Afgelopen zomer waren dat er dus 58, op zich een flink aantal, maar nog niet genoeg om alle roosters rond te krijgen. Voor de overige “gaten” maken we gebruik van uitzendbureaus.’

Luisteren en in gesprek gaan

De zorg voor ouderen, of het nu aan huis is of bij een verpleeghuis of zorghotel, is lastiger te “verkopen” aan jongeren; die kiezen vaker voor het ziekenhuis of voor de ambulancedienst. Hoe verleid je jongeren om toch voor werk in deze sector te kiezen? ‘Je moet ze benaderen op plekken waar jongeren te vinden zijn’, aldus Owais. ‘Via Instagram en andere sociale media, maar ook op school. Ze hebben geen zin om te solliciteren, maar zijn wel op zoek naar informatie, het liefst van een persoon. Daarom ga ik veel langs op scholen om met studenten te praten. Ik geef geen voorlichting, maar ga met ze in gesprek: wat wil jij later gaan doen? Wat past bij jou? Dan blijkt al snel wat voor beelden er bestaan en die kun je bijstellen of nuanceren. Ik geloof ook oprecht dat sommige studenten beter in de langdurige zorg passen, omdat het daar minder hectisch is dan in een ziekenhuis. Sommige jongeren moeten groeien in hun vak en de leeromgeving in een verpleeghuis is daar zeer geschikt voor.’

Enthousiast zijn en meebuigen

Wat vraagt het van een recruiter? ‘Een flexibele instelling en veel inlevingsvermogen’, lacht Owais. ‘Je moet meebuigen met de doelgroep, aansluiten bij hun manier van denken en communiceren. Willen ze met me praten via Whatsapp, dan doen we dat. Bellen doen ze niet, mail lezen ze maar half. Whatsapp blijkt goed te werken. Daar kan je van alles van vinden, maar het feit is nu eenmaal dat ze liever zo in contact blijven. Daarnaast moet je je kunnen verplaatsen in een jongere. Ik ben zelf 28 en nu nog vol overtuiging en vuur om zoveel mogelijk nieuwe collega’s te vinden. Geef mij een target en ik ga ervoor. Maar als je dit tien jaar gedaan hebt, dan kan het zo maar zijn dat dat vuurtje dooft, dat je het zelf allemaal al een keer gedaan en geprobeerd hebt. Dan wordt het tijd om wat anders te gaan doen. Jongeren hebben feilloos door of jouw enthousiasme echt is, of gespeeld. In dat laatste geval ben je ze kwijt. Zolang ik de drive heb ga ik ermee door.’

Door: Paul van Bodengraven

Meer weten


Geplaatst op: 18 december 2018
Laatst gewijzigd op: 18 december 2018