Tara Wapstra: ‘We merken dat bewoners ongeduldig worden’

Als kwaliteitsverpleegkundige is Tara Wapstra (29) verantwoordelijk voor de inhoud van de zorg. Ze houdt zich onder andere bezig met medicatieveiligheid, hygiëne en wondzorg. Ze legt huisbezoeken af en coördineert opnames. Én ze coacht het team dat de zorg levert. Samen zorgen ze voor 46 van de 180 bewoners van De Burcht, een woonzorglocatie van ouderenzorgorganisatie ZINN in Hoogezand. Tara blogt elke 4 weken over de impact van het coronavirus op haar en haar team. Lees haar tweede blog over normaliseren in coronatijd.

Normaliseren in coronatijd

De Burcht is nog steeds coronavrij! Zo fijn. Maar de stress – als een bewoner of medewerker klachten heeft – wordt er niet minder van. Toch is er een duidelijk verschil met eerst. Want nu zijn we voorbereid op een eventuele besmetting. De protocollen liggen klaar. Het hoeft nu dus niet langer alleen over corona te gaan, we kunnen de ‘gewone’ dingen weer langzaam oppakken. Maar dan wel in lijn met de coronamaatregelen. Normaliseren in coronatijd dus.

Wat hebben we dat gemist

Vorige week hadden we voor het eerst sinds half maart weer een vergadering met alle EVV’ers. Weliswaar via Microsoft Teams, maar toch. Wat hebben we dat gemist! Al is het maar om even te kunnen vragen hoe het met de ander is. Vóór corona hadden groepen medewerkers structureel overleg met elkaar en zag je elkaar bij de koffie of de lunch. Nu vallen al die momenten weg. En moeten we het dus anders invullen.

Spreek-luisterverbinding

Als wij het onderling contact al zo missen, hoe moet het nu dan voor bewoners zijn? Laatst zei een bewoonster tegen mij: ‘Jij kunt na je dienst naar huis en andere mensen zien. Wij niet.’ We merken dat bewoners ongeduldig worden en kribbiger. Ik begrijp dat zo goed! We proberen daar op allerlei manieren iets aan te doen. Beeldbellen gebruiken we al vanaf het begin, maar niet alle bewoners snappen dat goed. Daarom ben ik heel blij met de spreek-luisterverbinding bij de hoofdingang. Daar kunnen bewoners en familieleden elkaar ook echt zien. We zijn ook blij met de versoepeling van de bezoekregeling. En we kijken of we het restaurant weer gedeeltelijk kunnen openstellen.

Heftig voor mantelzorgers

Ondertussen vergeet ZINN ook de cliënten thuis niet. In De Burcht hebben we een speciale crisisafdeling opgezet voor mensen die vastlopen in de thuissituatie. Mantelzorgers, die het vóór het coronavirus goed konden volhouden, raken overbelast. Omdat hun partner of moeder of vader nu niet naar de dagbesteding kan. Als het misgaat, kunnen deze cliënten bij ons terecht. Het loopt goed, er is dus behoefte aan. Ook al is de beslissing heftig voor mantelzorgers. Zij blijven immers alleen achter en kunnen niet zomaar op bezoek komen.

Hart luchten

ZINN doet ook veel voor de medewerkers. Naast de landelijke luisterlijn heeft ZINN een eigen luisterlijn voor verzorgenden en verpleegkundigen. Onze psychologen zijn 2 keer per dag 2 uur bereikbaar voor collega’s die hun hart willen luchten. Ik vind dat een heel mooi initiatief. Net als de Dag van de Verpleging. Normaal vieren we dat nooit, omdat ZINN een eigen dag heeft voor álle medewerkers. Maar dit jaar kregen we wat lekkers en een videoboodschap van onze directrice. Het is fijn om zo gewaardeerd te worden.

Meer weten

Geplaatst op: 2 juni 2020
Laatst gewijzigd op: 2 juni 2020