Peter van den Burg: ‘Wij zetten de puntjes op de i’

Peter van den Burg, voorzitter centrale cliëntenraad Allerzorg
“De belangrijkste functie van onze cliëntenraad is: de puntjes op de i zetten en zorgen dat we de organisatie scherp houden. En het werkt, merken we: verbeteringen die we voorstellen, worden goed opgepakt. Het zijn doorgaans ook maar kleine dingen, maar de vraag is wel of ze ook zouden worden opgelost als de cliëntenraad er niet was. Iedereen heeft toch de neiging om in zijn eigen routine weg te zakken.”

‘Wij hebben het geluk bij Allerzorg dat onze cliënten over het algemeen erg tevreden zijn. Dit horen we terug uit de cliënttevredenheidsonderzoeken die we zelf als centrale cliëntenraad doen en we lezen het ook in de beoordelingen op ZorgkaartNederland. Het heeft vermoedelijk zeker voor een deel te maken met het feit dat Allerzorg zo’n tien jaar geleden is opgezet door idealisten die zorg wilden leveren zoals ze wensten dat hun eigen naasten die zouden krijgen. Het is een platte organisatie, er is veel aandacht voor de cliënt.

Wat onze positie bijzonder maakt, is dat Allerzorg een thuiszorgorganisatie is. Daarmee hangt een specifiek probleem samen: de cliëntenraad kent de cliënten niet en die kennen elkaar ook niet. De vraag hoe we als cliëntenraad in contact komen met al die mensen achter al die duizenden voordeuren houdt ons dan ook al vanaf het begin bezig. Het is ook het onderwerp waarover ik tijdens het congres op 9 oktober een workshop houd. In ons geval kennen alle cliënten ons telefoonnummer, ons antwoordnummer en ons e-mailadres. De vragen die bij ons binnen komen – dat zijn er niet zoveel – gaan in de meeste gevallen over de planning. Het is voor een thuiszorgorganisatie een enorme puzzel om routes efficiënt in te richten. Waarborgen dat iedereen ’s ochtends om acht uur zijn steunkousen aangetrokken krijgt is ondoenlijk. Maar als de organisatie standaard bij een cliënt anderhalf uur te laat komt, trekken wij wel aan de bel. Dat is ook onze belangrijkste functie als cliëntenraad: de puntjes op de i zetten en zorgen dat we de organisatie scherp houden. En het werkt, merken we: verbeteringen die we voorstellen, worden goed opgepakt. Het zijn doorgaans ook maar kleine dingen, maar de vraag is wel of ze ook zouden worden opgelost als de cliëntenraad er niet was. Iedereen heeft toch de neiging om in zijn eigen routine weg te zakken.

Ik hoop dan ook dat andere thuiszorgorganisaties ook een actieve cliëntenraad hebben. We proberen ook wel eens met die raden in contact te komen. Soms lukt dat en kun je kennis en ervaringen uitwisselen. Maar het komt ook voor dat na het achterlaten van een bericht op het mailadres geen enkele reactie volgt. Dan vraag je je toch af of daar een actieve cliëntenraad achter zit. Al besef ik hoe moeilijk het is om leden te vinden voor de cliëntenraad van een thuiszorgorganisatie. Je moet er tijd voor hebben en mobiel zijn. En als je zelf thuiszorg ontvangt, ben je toch beperkt in je actieradius.’

Peter van den Burg, voorzitter centrale cliëntenraad Allerzorg

Het Landelijk congres Cliëntenraden 2017: Werk in uitvoering!
Afgevaardigde van de cliëntenraad van Allerzorg verzorgen tijdens het Landelijke congres Cliëntenraden 2017: Werk in uitvoering! de workshop ‘Contact met de achterban voor cliëntenraden in de thuiszorg’. Nu mensen steeds langer thuis blijven wonen en (verpleeg)zorg minder plaatsvindt binnen de muren van de instelling, is het lastiger voor de cliëntenraad om het contact met de achterban te onderhouden. De cliëntenraad van Allerzorg heeft daar een aantal innovatieve manieren voor gevonden die ze graag met u deelt. Tevens kunnen andere deelnemers hun ideeën delen, zodat cliëntenraden van elkaar leren. In 2016 is deze workshop enthousiast ontvangen en wordt daarom dit jaar herhaald.

Meer weten


Geplaatst op: 2 oktober 2017
Laatst gewijzigd op: 29 september 2017