Kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg

Campagne ‘Ouderenzorg zit in je’ toont drijfveren zorgmedewerkers

thema's: Arbeidsmarkt (52)

Werkgeversorganisatie Zorgplein-Noord is in juni 2017 de campagne ‘Ouderenzorg zit in je’ gestart. Met twee doelen: nieuwe medewerkers te werven en het imago van het werk te verbeteren. “Het gaat ons er niet om een sexy beeld neer te zetten. Wij laten de medewerkers hun eigen verhalen vertellen over het werk. En die zijn realistisch en inspirerend.”

Aan het woord is communicatie-adviseur Rieke Mogezomp van Zorgplein-Noord, de grootste werkgeversorganisatie op het gebied van zorg en welzijn in Groningen, Friesland en Drenthe. Met 22 leden in de ouderenzorg voert men een publiciteitscampagne. “We doen dat bijvoorbeeld via onze website www.ouderenzorgzitinje.nl. Onze Facebookpagina is enorm actief, vooral doordat de deelnemende organisaties daar blogs plaatsen, gericht op net afgestudeerden, zij-instromers en werknemers in andere delen van de zorgsector.” Omdat de deelnemers daarnaast hun eigen kanalen inzetten, treedt een zichzelf versterkend effect op.

Touwtjes in handen

Rieke legt uit dat de campagne zich richt op jongeren die net van de opleiding komen, mensen die in een heel andere sector werken en medewerkers van bijvoorbeeld ziekenhuizen. De site biedt hen vacatures, meeloopdagen en leerwerktrajecten. “We hebben regelmatig mensen vanuit de beveiliging of detailhandel die via een meeloopdag ontdekken of de ouderenzorg iets voor hen is. Ook hadden we pas geleden een 60-jarige mevrouw die vroeger als ziekenverzorgende had gewerkt en daarna administratief werk had gedaan. Na een meeloopdag wist ze het zeker: ze wilde weer terug de zorg in. Zij is 61 als ze klaar is met de verzorgende IG-opleiding. Dat vind ik heel inspirerend, dat ze de touwtjes in eigen handen neemt voor de zes werkjaren tot haar 67e.”

Grote Markt

“Vanuit Zorgplein-Noord verbinden, ondersteunen en faciliteren we de deelnemende leden. Zo schetsen we ervaringsverhalen van hun medewerkers, die we vervolgens plaatsen op de sociale media. Zij zijn de ‘ambassadeurs’ van het werk. Ze vertellen wat het inhoudt en vooral: waaróm ze het doen. Hiermee willen we lezers aan het denken zetten: zou ik dat ook willen?” Analyse van het website-bezoek laat zien dat mensen de verhalen ook werkelijk lezen: bezoekers blijven lang op de site en bezoeken meerdere pagina’s. Ook ontwikkelde Zorgplein-Noord advertentiemateriaal, posters, banners enzovoort voor de deelnemers. “Met Koningsdag was er een grote billboard-campagne op de Groningse Grote Markt. Een deelnemende organisatie speelde creatief in op het bezoek van het koningspaar door hun ambassadeur ‘Max-Lecx’ te koppelen aan de namen Alexander en Máxima.”

Krimp

Of de campagne al resultaten heeft? Rieke Mogezomp: “Imagoverbetering valt lastig te meten. En in hoeverre onze campagne al tot nieuwe instroom bij de deelnemers heeft geleid, zijn we nu aan het inventariseren. Want er lopen natuurlijk meer campagnes tegelijk, ook landelijk.” Wel ziet ze een grote belangstelling voor de meeloopdagen en speeddates.
Rieke onderstreept dat de regionale aanpak belangrijk is: het noorden laat de ontgroening en vergrijzing zien die in het hele land optreedt, maar heeft ook nog eens te maken met krimp. Hierdoor daalt het aantal potentiële medewerkers, ook in de ouderenzorg. “Het urgentiebesef bij onze leden is inmiddels wel aanwezig. Dit is een probleem van ons allemaal en gaat verder dan een campagne.”

Geen gelikte campagne

‘Ouderenzorg zit in je’ kreeg en krijgt veel positieve reacties. Van binnenuit geven zorgmedewerkers aan dat ze blij zijn eindelijk eens iets positiefs over hun werk te lezen. . De campagne werd genomineerd voor de Werf& Awards in de categorie arbeidsmarktcommunicatie. “We waren in de race met campagnes van onder andere Albert Heijn, Tommy Hilfiger en Defensie. Dit is de enige zorgcampagne! We vallen niet in de prijzen, weten we inmiddels.” Op de vraag waarom ze vindt dat de campagne wél had mogen winnen antwoordt ze: “Omdat het geen ‘gelikte’ campagne is. We hebben alles opgezet zonder mediabudget en met heel veel enthousiasme van de deelnemende organisaties. Iedereen heeft zich verbonden aan deze campagne. En: we maken het niet mooier dan het is, we vertellen het échte verhaal.”

Artikel door Linda van Ingen
Foto: Ouderenzorgzitinje.nl

Meer weten


Geplaatst op: 16 mei 2018
Laatst gewijzigd op: 16 mei 2018