Beelden en karaoke met illi-tv van Florence

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Dit praktijkvoorbeeld gaat over illi-tv van Florence en is de 51e technologische toepassing uit ons actuele overzicht. Weten welke toepassingen er nog meer zijn? Bekijk dit overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag met een van de onderwerpen.

Wat is illi-tv en voor wie is het bedoeld? 

Illi-tv is een kastje dat je via HDMI op een televisiescherm kunt aansluiten. Met dit kastje kun je allerlei beelden en video’s laten zien en spelletjes of activiteiten doen, zoals karaoke. Je kunt het aanbod aanpassen aan de cliënt (of cliënten) die er op dat moment gebruik van maakt. Je kunt ook persoonlijke profielen maken, met beelden en muziek van één cliënt. Florence gebruikt deze toepassing vooral voor bewoners met dementie.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie? 

Illi-tv is heel persoonlijk. We kunnen voor iedere cliënt een eigen profiel (laten) aanmaken. In dat profiel verzamelen we persoonlijke beelden, video’s en muziek. Zo kan de cliënt altijd naar iets kijken wat bij hem of haar past. Materiaal toevoegen aan het profiel kan op verschillende manieren. Door zoektermen in te voeren, waarna illi-tv er zelf foto’s en filmpjes bij zoekt. Of door eigen foto’s naar het kastje te sturen en in het profiel op te slaan. 

Met illi-tv kunnen we altijd iets persoonlijks aan een cliënt aanbieden. We kunnen herinneringen ophalen. Bij mensen met dementie werkt de combinatie van beeld én geluid van vroeger goed. De familie kan helpen bij het maken van het profiel. Voor zowel de cliënt als de familie is het een leuke manier om samen te zijn. We gebruiken deze technologie ook voor groepsactiviteiten. We spelen dan bijvoorbeeld spelletjes als de geheugentrainer. Of we draaien liedjes met karaoketekst. 

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker? 

Het persoonlijke aspect is het grootste voordeel van illi-tv. Voor elke bewoner vullen we – als het kan samen met de familie – een formulier in. Met vragen als waar iemand gewoond heeft, welke dieren iemand leuk vindt en van welke muziek iemand houdt. Op basis van deze informatie maakt illi-tv een mooi persoonlijk profiel. Alle profielen staan op hetzelfde apparaat, dus verschillende bewoners kunnen illi-tv gebruiken. 

Illi-tv helpt medewerkers om contact te maken met bewoners als dat op andere manieren moeilijk gaat. Als mensen beelden zien van hoe ze vroeger waren, geeft dat altijd een reactie. Vaak kun je dan makkelijker een gesprek beginnen. Nieuwe medewerkers leren bewoners ook sneller kennen als ze samen hun profiel via het kastje op tv bekijken. Bewoners in een verder stadium van dementie krijgen bijna altijd een lach op hun gezicht als ze zichzelf zien en daarbij muziek van toen horen. Bij onrustige bewoners kunnen de beelden uit het eigen profiel helpen om rust te vinden. 

Zowel de medewerker als de bewoner weten dat illi-tv altijd iets laat zien wat de bewoner leuk vindt. Dat is fijn. Want als je de gewone tv aanzet, moet nog maar blijken dat de bewoner het interessant vindt. 

Zitten er ook nadelen aan deze zorgtechnologie? 

Illi-tv werkt met een abonnement. Als je abonnementskosten betaalt, wil je wel dat medewerkers en bewoners er goed gebruik van maken. Dat is nog niet altijd geval. Illi-tv moet nog in het systeem komen van medewerkers. Bovendien kost materiaal verzamelen voor de profielen tijd. En niet elke familie is (direct) enthousiast. Dan moet je als organisatie doorzetten en het succes laten zien. Ook dat kost tijd en energie. 

Hoe gebruiken jullie illi-tv in de dagelijkse zorgwerkzaamheden? 

Bij sommige collega’s zit het helemaal in het systeem, zij gebruiken de toepassing dagelijks. Bij anderen moet het er nog een beetje in komen. Daar moeten we elkaar bij helpen. 

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Meer weten: 

Geplaatst op: 15 februari 2022
Laatst gewijzigd op: 6 juli 2022