Dianda Veldman (NPCF): ‘Waardering voor het verpleeghuis’

Foto: Pim Mul

ZorgkaartNederland zet interviewteams in in het kader van een landelijk project, gesteund door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het project zorgt voor meer openheid en een kwaliteitsverbetering binnen de verpleeg- en verzorgingshuizen als onderdeel van het overkoepelend programma Waardigheid en trots. Dianda Veldman is directeur van de NPCF en woonde op uitnodiging van Humanitas Akropolis een aantal gesprekken bij.

‘Of het nu gaat om het kiezen van een restaurant, film of zorg: het is prettig ervaringen van anderen te lezen. Maar wat als de ervaringsdeskundigen niet in staat zijn om een beoordeling online te plaatsen, zoals sommige ouderen in verpleeghuizen? Hoe kun je dan toch een goed beeld krijgen? Het antwoord: met Interviewteams.

“Nee, ik heb geen e-mailadres, ik heb niet zoveel met computers”, zegt een van de bewoonster van Humanitas Akropolis. Even daarvoor beoordeelde ze het Rotterdamse verpleeghuis met een ‘dikke 8’. “Ze zijn hier geweldig.”

“Geen probleem hoor, dat u geen e-mail heeft”, zegt Sonja, terwijl ze op haar iPad de waardering verwerkt. Sonja behoort tot het Interviewteam van ZorgkaartNederland. Zij gaan langs verpleeghuizen om van bewoners te horen hoe ze het verpleeghuis ervaren. Hoe is de informatievoorziening, is het een fijne omgeving om te wonen en hoe worden de bewoners bejegend? Niet alle cliënten zijn namelijk in staat zelf een online waardering te plaatsen. Bijvoorbeeld door fysieke beperkingen of omdat ze simpelweg ‘niet zoveel hebben met computers’. De Interviewteams ondersteunen instellingen dan om waarderingen op te halen. Deze zijn vervolgens te vinden op ZorgkaartNederland.nl.

Onder verscherpt toezicht

Op uitnodiging van Humanitas Akropolis woonde ik een aantal gesprekken bij. Het verpleeghuis staat onder verscherpt toezicht, maar wilde desondanks toch graag ondersteuning van de Interviewteams bij het ophalen van waarderingen. Onder het mom van ‘never waste a good crisis’ probeert men lering te trekken uit de waarderingen. “Natuurlijk hadden we wel twijfel of dit een goed moment was om dit te doen”, vertelt Christianne Salet, interim-directeur van de Zorgregio Humanitas Hillegersberg-Schiebroek. “Aan de andere kant dachten we: we moeten er niet te moeilijk over doen. Het is zoals het is.”

Dat lijkt me een passende houding, omdat het openheid uitstraalt. Wij stellen namelijk al jaren dat er meer transparantie moet komen over de kwaliteitsverschillen tussen verpleeghuizen. Iets wat ook terugkomt in het plan van staatssecretaris Van Rijn om de kwaliteit van verpleeghuizen te verbeteren. Waardigheid en trots; liefdevolle zorg voor onze ouderen.

Het project met de Interviewteams sluit hier goed op aan. Het zorgt namelijk voor meer waarderingen over verpleeghuizen op ZorgkaartNederland. Deze waarderingen bieden
cliënten en instellingen inzicht hoe het er voor staat. En krijgen mensen die voor de keuze staan voor een verpleeghuis inzicht in de verschillen.

Meer dan waardering ophalen

De interviews gaan trouwens verder dan alleen het langslopen van een vragenlijstje, zo merk ik. Interviewster Sonja luistert, toont medeleven, slaat een arm om iemand als het nodig is. Voert kortom echt een gesprek. “Vertrouwen is belangrijk”, vertelt Sonja. “Het is heel persoonlijk wat mensen met je delen. Dat kunnen heel mooie, maar ook verdrietige verhalen zijn. Je merkt dat veel mensen zo’n gesprek fijn vinden.”

Intussen loopt ze naar de volgende bewoonster in de gemeenschappelijke keuken toe. “Mag ik u hier in de keuken wat vragen stellen of gaat u liever naar uw kamer zodat niemand mee kan luisteren?” De bewoonster legt haar puzzelboekje even aan de kant. De bril gaat op. “Nee hoor meisje. Blijf maar gewoon hier. Ik heb niets te verbergen.”

Minstens 70.000 waarderingen

Het is de bedoeling dat eind 2017 van 75 procent van alle verpleeghuizen flink wat waarderingen te vinden zijn op ZorgkaartNederland. Uiteindelijk moeten er minstens 70.000 waarderingen in drie jaar tijd worden opgehaald.

Benieuwd naar het resultaat van de interviews bij verpleeghuis Akropolis? Gemiddeld gaven de bewoners die we spraken een 7,4. Best aardig, maar ik zou zeggen: ook flink wat ruimte voor verbetering!’

Meer weten

Geplaatst op: 24 maart 2016
Laatst gewijzigd op: 18 december 2020