Dames THe-blik: ‘Zorgelijke folders’

De Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse, gaan sinds 2011 onverwachts op zorgvisite bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland. Ze beoordelen de huizen op het ‘thuis voelen’ en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden? Dit is de tweede blogserie die ze voor Waardigheid en trots schrijven over hun zorgvisite ervaringen om de zorgsector scherp te houden en goede zorg te stimuleren.

Bij het programma Thuis in het verpleeghuis, Waardigheid en trots op elke locatie’ is het zinvol om ook eens kritisch te kijken naar het soort folders en informatie materiaal dat in verpleeghuizen aangeboden wordt.

Wij zijn nog nooit iemand tegen gekomen die een blik op deze folderrekken wierp.  En waarom zou je ook? Je woont toch al in een omgeving waar je niet aan zorg ontkomt. Dan sta je er niet op te wachten om elke dag ook nog eens oog in oog te staan met goedbedoelde ‘reclame’ folders over geriatrische revalidatie, fysiotherapie, geestelijke verzorging, thuiszorg, dagbehandeling, hospicezorg en zorg na een beroerte?

Het folderrek

Bij onze zorgvisites stuiten wij bij binnenkomst bijna altijd op een folderrek. Meestal een grijs aluminium draairek van 2 meter hoog met vakjes waar de folders netjes instaan of rommelig uitsteken. Of de vakjes zijn helemaal niet gevuld. Menigmaal moeten wij onze spierballen aan het werk zetten om ook de folders te kunnen pakken die zich aan de achterkant verborgen houden. Of we moeten acrobatische toeren uithalen om er überhaupt bij te kunnen als die folderrekken krap zijn opgesteld. Soms is het een rek aan de muur waarin het hele arsenaal van locaties en (para)medische- en zorgdiensten wordt gepresenteerd. En in andere situaties moeten we ons van rek- en strekoefeningen bedienen om de hoogste regionen te bereiken. Sowieso niet handig voor mensen in rolstoelen of mensen die klein van stuk zijn.

Wij kijken altijd naar wat die folderrekken ons te bieden hebben. Voor ons geeft het een houvast bij het schrijven van de zorgvisites. En het geeft ons verder inzicht. Theoretisch natuurlijk, want papier is geduldig en biedt geen garantie voor de praktijk. En onder ons gezegd, wij zijn nog nooit iemand tegen gekomen die een blik op deze folderrekken wierp, laat staan dat wij iemand hebben gezien die er een folder uit meenam. En waarom zou je ook? Je woont toch al in een omgeving waar je niet aan zorg ontkomt. Dan sta je er niet op te wachten om elke dag ook nog eens oog in oog te staan met goedbedoelde ‘reclame’ folders over geriatrische revalidatie, fysiotherapie, geestelijke verzorging, thuiszorg, dagbehandeling, hospicezorg en zorg na een beroerte?

Wat draait er in de bioscoop?

Bij ‘Thuis in het verpleeghuis’ is het dus aan te raden ook te kijken naar die zaken die -misschien ongewild- bewoners en bezoekers in een zorginstituut-modus brengen. Zoals momenteel de mattenklopper over onnodige eigen bedachte regels wordt gehaald om bureaucratie te voorkomen, zo kun je je ook voorstellen dat er een schoonmaakbrigade bestaande uit medewerkers, bewoners en naasten door het huis gaat, die korte metten maakt met zorgelijke folders en zorgreclame in huis. Neem daarbij als vertrekpunt: de zorg is er en die is goed. Dat is de reden waarom de bewoners hier nu hun intrek hebben genomen. Dat hoeven we niet nog eens allemaal te benadrukken. Plezierig wonen en leven, daar willen we op sprekende en beeldende wijze op geënthousiasmeerd worden. Wat draait er in de bioscoop in huis of op loopafstand. Welke concertjes zijn er te beluisteren in huis of in de kerk op het plein. Welke spelletjes zijn er allemaal in huis en waar zijn ze te vinden? Waar is de hobbyruimte. Waar staat het tafelvoetbalspel of het biljart. Wat voor sportwedstrijden zijn er? Welke uitstapjes of vakanties staan er op het programma?

Contacten in de buurt

Het begint al bij de sluis die meestal de eerste entree vormt. Een prachtige eerste gelegenheid om meteen in de goede ‘mood/mindset ’ te worden gezet. Maar het geldt ook voor veel andere plekken in huis. Ga dat met elkaar na. Zoek contacten met de cultuur-, sport-, natuur- en recreatiesectoren om van hen, net als de horeca en hotels, hun agenda’s en promotiemateriaal te ontvangen. Leg steeds het nieuwste materiaal uitnodigend neer en hang de posters op. Niet in de standaard bij de groothandel gekochte folderrekken, maar in leuke kasten die uitnodigen tot snuffelen en kijken voor groot en klein.

Advertenties voor personeel

Een ander thema in dit verband zijn de personeelsmededelingen en posters waar we tegenaan lopen en waarin geadverteerd wordt voor nieuwe medewerkers’. We treffen ze tot op de toiletspiegels en in de bewonersgangen toe. Moet dat nou? Je confronteert de bewoners niet alleen met het feit afhankelijk te zijn van een ander, maar het duidt ook nog eens op een tekort aan personeel. Het besef dat je werkt waar een ander woont is ook een graadmeter die bij ‘Thuis in het verpleeghuis’ hoort. Is het niet leuk om als medewerkers met deze bril op gewoon eens door het huis te lopen?

Het zijn zomaar twee Dames THe-ma’s die in het programma ‘Waardigheid en trots op elke locatie’ prima passen. Door met elkaar de moed te hebben dit onder ogen te zien en er met andere ogen samen naar te kijken en erop uit te gaan is een eerste begin.

Meer weten


Geplaatst op: 12 december 2018
Laatst gewijzigd op: 12 december 2018