Dames THe-blik: ‘MKB en verpleeghuizen kunnen elkaar versterken’

De Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse zijn terug en gaan door met het schijven van blogs voor Waardigheid en trots. Een tweede blogserie over hun zorgvisite ervaringen om de zorgsector scherp te houden en goede zorg te stimuleren. De Dames THe gaan sinds 2011 onverwachts op zorgvisite bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland. Ze beoordelen de huizen op het ‘thuis voelen’ en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden?

Verpleeghuizen zouden veel meer dan nu het geval is samenwerking moeten zoeken met de lokale middenstand. Wat we er nu van zien blijft beperkt tot een vitrine met gebakjes van de plaatselijke banketbakker en/of een kap- annex schoonheidssalon met beperkte openingstijden. De dames THe zijn dol op gebak, dus dat is een spekkie naar ons bekkie. Dat de smaak dan wel eens tegenvalt omdat de koeling in de vitrine veel te hoog staat, waardoor de gebakjes ijskoud zijn nemen we op de koop toe. We treffen vaak kleine supermarktjes, waar bewoners nog wat aanvullende boodschappen kunnen doen. Of waar medewerkers, hopelijk samen met bewoners, de inkopen voor het dagelijkse levensonderhoud halen. En dat is wel zo’n beetje de zichtbare aanwezigheid van de middenstand.

Groothandel

De inkoop van de dagelijkse voedingsmiddelen wordt vooral aan de groothandel gegund. Zelfs bij kleinschalige woongroepen zien wij met regelmaat de Deli XL-kratten op de gang staan. En we horen verhalen dat daar waar de medewerkers eerst de boodschappen zelf in de buurt deden dit van hogerhand is verboden. Het zou te veel tijd kosten. Boodschappenlijstjes dienen nu centraal te worden doorgegeven. De bestellingen worden digitaal doorgestuurd naar een superkruidenier met wie de instelling een contract heeft afgesloten. Dat is voor de woongroep niet altijd goedkoper en zeker haalt het het plezier en gewone winkel gewoontes weg bij de bewoners die met de medewerkers meegingen om de boodschappen te doen. Tegelijkertijd predikt wel elke zichzelf respecterende zorgorganisatie het wijkgerichte werken en het zoeken van de verbinding met de buurt. Maar beste zorgorganisaties, verbinding met de wijk en buurt is echt meer dan het restaurant openzetten voor de bewoners van de buurt en/of het in huis halen van dagopvang.

Tips van Dames THe voor samenwerking met MKB

  • Vraag  de plaatselijke bakker om dagelijks vers brood en andere lekkernijen te leveren
  • Spreek de filiaalmanager van de buurtsuper aan en kijk wat geregeld kan worden. Bijvoorbeeld: een kerstlunch of statiebonnetjes-actie
  • Zorg ervoor dat de plaatselijke bloemist tegen een sympathiek prijsje kant en klare bloembakken levert voor op de balkons

Omgevingsverkenning

Buurt en wijkgericht werken is ook weten welk midden- en kleinbedrijf er in je omgeving zit en daar banden mee aanknopen. Na te gaan, welk belang ‘zij en wij’ kunnen hebben bij een onderlinge samenwerking. Tijdens onze zorgvisites kijken wij altijd wat er in de buurt zoal aanwezig is. Zijn er winkels en/of andere voorzieningen in de omgeving waar bewoners of medewerkers gebruik van kunnen maken? En ook als winkels ver weg zijn (want we treffen wel eens verpleeghuizen op plekken die veel weg hebben van een industrieterrein), dan nog levert zo’n omgevingsverkenning altijd wel wat nuttigs op. Het is echt heel simpel. Loop eens een rondje om je huis (neem meteen een paar bewoners mee!), kijk om je heen en noteer wat je ziet. Weet tegelijkertijd wat je in het algemeen per maand uitgeeft aan dagelijkse levensbehoeften. Je wil natuurlijk uiteindelijk wel weten of en welk financieel verschil er is en wat je ervoor terugkrijgt aan kwaliteit en vreugde bij bewoners.

‘Buurt shoppen’

Wat zouden wij als Dames THe bij dit ‘buurt shoppen’ dan zoal in ons winkelwagentje stoppen?

We beginnen bij de bakker en vragen hem dagelijks vers brood en andere lekkernijen te leveren. Is er een leuk prijsje te maken, ook om zo engagement te tonen en eigenlijk ‘sociale reclame’ te maken? En kan de bakker wat terug doen voor deze leveringszekerheid? Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de bakkersknecht in bakkersoutfit elke dag de bestellingen op de afdelingen of de groepswoningen aflevert? Is het mogelijk dat hij regelmatig een workshop organiseert in het verpleeghuis voor het bakken van brood en taarten. Bewoners, naasten en buurtbewoners kunnen daaraan deelnemen. Alleen al het zien van het bereidingsproces en de heerlijke geur die de verse baksels door het huis verspreiden geeft voldoening.

Bij de buurtsuper spreken we de filiaalhouder aan. Zelfs filiaalhouders van de grote ketens hebben vrijheid van handelen, zeker als het hun sociale imago een positieve push geeft. Zo kennen wij een plaatselijke Albert Heijn die met de kerst een feestelijke lunch voor ouderen verzorgt. En een ander filiaal roept de buurtbewoners op hun statiegeldbonnetjes in een pot te doen om een televisie cadeau te kunnen doen aan het naburige appartementengebouw voor ouderen.

De bloemist of het tuincentrum benaderen we met de vraag om tegen een sympathiek prijsje kant en klare bloembakken te leveren voor op de balkons om zo het aangezicht van het verpleeghuis op te fleuren. Want oh oh, wij lopen nogal eens tegen doodsaaie, grijze betonnen gevels aan die kleur, noch fleur hebben. Terwijl de Franse balkonnetjes en de spijlen en dwarsbalken voor de klapramen er om vragen er een bloembak aan te hangen. Voor de klandizie die het de bloemist of het tuincentrum oplevert kan als tegenprestatie worden gevraagd medewerkers te trainen op het belang van ‘goed verzorgd groen’ voor mens (en dier).

En bij de Doe Het Zelf Centra kloppen we aan met de vraag op locatie bijvoorbeeld verhoogde konijnenhokken te bouwen, leuke eenden bruggetjes naar en van het water, of watervogelhuisjes.

Meer mogelijk

En er is zo veel meer als je er even bij stilstaat. Denk bijvoorbeeld aan de relatie tussen een kringloopwinkel en ouderen die naar een woonzorgcentrum of een verpleeghuis verhuizen. Laurens Liduina zag daar een win-win situatie in. Een drukkerij in de buurt kan een heel interessant uitje opleveren om te zien hoe een drukprocedé gaat. De wasserette heeft ook zo zijn charme. Zie onze Dames THe- blik: ‘Wissewasjes’.  En contact met de plaatselijke winkeliersvereniging kan opleveren dat er een zomer- en winterbraderie of fair wordt gehouden op het terrein van de zorglocatie. We zagen dit bijvoorbeeld bij Sainte Marie in Apeldoorn.

We horen de bezwaren al: ja maar. Wij als zorgmedewerkers gaan er niet over. Al dit soort zaken worden op centraal of op concernniveau geregeld. Daar zit inderdaad wel een crux. En het is de hoogste tijd dat ook op dat niveau medewerkers leren hoe zij waarde kunnen toevoegen aan het gewone leven van de bewoners.

Dat zie je niet als je niet om je heen kijkt. Dat geldt van hoog tot laag. Wij dames THe kijken met u en het MKB mee!

Meer weten

  • Lees ook de eerdere blogs van de Dames THe-blik
  • Met de publicatie vanaf 2007 van hun boeken ‘Thuis Wezen’, ‘Thuis Voelen’ en ‘Thuis Zijn’, alsook het boek ‘En zij leefden nog goed en tevreden. Hoe de bureaucratie bijdraagt aan betere ouderenzorg’, breken de Dames THe een lans voor het Thuis Voelen  en beschrijven zij hoe  kwaliteitsverbeteringen in de langdurige zorg praktisch en door iedereen kunnen worden opgepakt. Op de website www.zorgvisite.nl vindt u alle verdere informatie.
  • Abonneer u op de nieuwsbrief (via website zorgvisite) van de Dames THe en ontvang steeds de nieuwste zorgvisite en tips.

Geplaatst op: 16 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 13 november 2018