Dames THe-blik: ‘De kleine dingen doen ertoe’

De dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse, gaan sinds 2011 onverwachts op zorgvisite bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland. Ze beoordelen de huizen op het ‘thuis voelen’ en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden? Op basis van hun zorgvisite ervaringen schrijven ze mooie blogs die verschijnen op de website van Waardigheid en trots.

De ouderenzorg wordt vaak als een groot en complex probleemveld neergezet. Dat de kleine dingen ertoe doen wordt in de waan van de dag nogal eens uit het oog verloren. Wij, de Dames THe (naar onze voornamen Tineke en Hetti) kijken ‘met vreemde ogen’ en ‘een dwarse blik’ welke verbeteringen er in de ouderenzorg voor het oprapen liggen. Sinds 2011 doen wij dat door onverwachts op zorgvisite te gaan bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland, van Sittard tot Siddeburen. Wij beoordelen de huizen op het thuis voelen en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden. We wandelen rond het huis en -na toestemming- in het huis.

Dames The – www.zorgvisite.nl
‘Ooit bedacht welke uitwerking een witte slab om de nek van een oudere op zijn gevoel van waardigheid en trots heeft?
‘t Zijn de kleine dingen die het ‘m doen.’

Doe maar gewoon

Wij kijken naar de gewone dingen die het leven aangenamer maken. Ook als je oud bent en niet meer alles zelf kan, blijven de gewone behoeftes die voor ieder mens gelden, recht overeind staan. Wij huldigen het inzicht dat mensen zorg nodig hebben, maar dat het leven daarnaast uit meer bestaat. Dus is het raadzaam je als zorgverlener af te vragen hoe je de zorg dienstverlenend kunt laten zijn aan het leven leiden met een korte ei en niet met een lange ij. Daarom kijken wij naar het gebouw, de inrichting, de relatie met de buitenruimte en hoe het gebouw zich tot zijn omgeving verhoudt. Bij het rondje om het huis merken wij hoe leuk bewoners het vinden als er van buiten naar ze gezwaaid wordt. We zwaaien inmiddels wat af. En echt altijd wordt er terug gezwaaid met een grote glimlach, hoe diep dement de bewoners ook zijn. Jammer dan toch dat er nog steeds zorgcentra worden gebouwd met de kantoren op de begane grond en de bewoners met dementie op vier hoog.

- Dames The-blik
click to tweet Wij huldigen het inzicht dat mensen zorg nodig hebben, maar dat het leven daarnaast uit meer bestaat.

We kijken of het de bewoners gemakkelijk wordt gemaakt een frisse neus te halen, of ze worden verleid en geprikkeld om te bewegen en anderen te ontmoeten, of het eten vers gekookt en smaakvol is (de liefde gaat immers door de maag) en er goede koffie wordt geschonken. We kijken of er mogelijkheden zijn om je hobby’s uit te oefenen, om te recreëren, cultuur en natuur te beleven en hoe er geïnformeerd en gecommuniceerd wordt. In onze recensies over de afgelegde zorgvisites schrijven we op luchtige en constructieve wijze over wat we waarnemen.

Tips en goede voorbeelden

We geven zelf verbetertips en geven goede voorbeelden, die we uit de bezochte huizen halen door. Op basis van inmiddels 150 zorgvisites ervaren wij nogal eens -de goede huizen niet te na gesproken- dat niet de bewoners het uitgangspunt van leven en zorg zijn, maar dat (het gemak voor) het instituut, de organisatie het leven en het ritme van de dag bepalen. U moet denken aan voorbeelden als gehanteerd taalgebruik: activiteitenbegeleiding, dagbesteding. Doet u dat ooit thuis? Of wij treffen een bordje bij de receptie aan met als enige welkom ‘uitzendkrachten hier melden’. Wat voor gevoel roept dat bij u op? Of een grote witte slab om tijdens het eten. Wat zou dat met uw waardigheid en trots doen?

Het is allemaal niet expres zo. Op de een of andere manier is het zo ontstaan. En iedere volgende generatie medewerkers, cliënten, bestuurders, toezichtorganen, overheid hobbelt daarin mee en op voort. Het zijn ingesleten gewoontes. Hoe breng je daar verandering in? Wij gaan u het komende jaar tweewekelijks met de weblog  THe-blik bestoken om Thuis Voelen en het gewone leven in woord en beeld gemeengoed en leidraad van het handelen te laten worden. We gaan mythes en broodje aap verhalen ontmaskeren over wat er allemaal wel niet kan en mag en we gaan aan de hand van praktische voorbeelden laten zien hoe het wel kan. We gaan het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg ontleden op zijn mooie woorden zoals: ‘De cliënt als mens is daarin het vertrekpunt’ en ‘De cliënt bepaalt hoe zorgverleners en zorgorganisaties zo optimaal en liefdevol mogelijk kunnen bijdragen aan de kwaliteit van zijn of haar leven.’ Oprechte woorden, vaker aan het papier toevertrouwd. Gaat het dit keer wel lukken? We gaan muggenziften. Omdenken. Schuren. Heilige huisjes aanvallen. Bij de les houden. We laten de mattenklopper gaan over aspecten die oud en institutioneel denken in zich dragen.

Kortom: kijk uit naar de Dames THe-blik.

Meer weten

  • Lees ook de eerdere blogs van de Dames THe-blik
  • Met de publicatie vanaf 2007 van hun boeken ‘Thuis Wezen’, ‘Thuis Voelen’ en ‘Thuis Zijn’, alsook het boek ‘En zij leefden nog goed en tevreden. Hoe de bureaucratie bijdraagt aan betere ouderenzorg’, breken de dames THe een lans voor het Thuis Voelen  en beschrijven zij hoe  kwaliteitsverbeteringen in de langdurige zorg praktisch en door iedereen kunnen worden opgepakt. Op de website www.zorgvisite.nl vindt u alle verdere informatie.
  • Abonneer u op de nieuwsbrief (via website zorgivsite) van de Dames The en ontvang steeds de nieuwste zorgvisite en tips!

Geplaatst op: 15 juni 2017
Laatst gewijzigd op: 7 augustus 2017