Dames THe-blik: ‘Elevator pitch’

De Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse zijn terug en gaan door met het schijven van blogs voor Waardigheid en trots. Een tweede blogserie over hun zorgvisite ervaringen om de zorgsector scherp te houden en goede zorg te stimuleren. De Dames THe gaan sinds 2011 onverwachts op zorgvisite bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland. Ze beoordelen de huizen op het ‘thuis voelen’ en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden?

Wij zijn er niet van hoor. Een elevator pitch. In een minuut je kernboodschap neerzetten en daarop afgerekend en beoordeeld worden. Het versimpelt en ridiculiseert de nuances van de werkelijkheid.

We weten maar al te goed dat de lift voor veel bewoners van het verpleeghuis een absolute must is, gezien het gebruik van rollators en rolstoelen. Voor wie de trap nog wel zou kunnen nemen -wetende dat bewegen goed is voor de gezondheid van lichaam en geest- vormt het trappenhuis in de meeste verpleeghuizen geen aanmoediging.

Trappen in verpleeghuizen zijn het ondergeschoven kindje; we kunnen er kort over zijn. Trappen in het verpleeghuis zijn brand- en noodtrappen waar of geen centje aandacht qua aankleding aan wordt besteed of je denkt op een verkeerscircuit te zijn beland met de rood-witte palen die bewoners ervoor moeten behoeden met een rolstoel of rollator naar beneden te kukelen. De trap leent zich voor een elevator pitch; de lift daarentegen leent zich voor een heuse Dames THe blik.

Verschillende soorten

Tijdens onze zorgvisites hebben we al voor heel veel liften gestaan. Grote liften en -vooral te- kleine liften. Bedden liften, goederenliften, personenliften. Vrij te gebruiken liften en liften waar je niet meer in of uit kunt als ‘onbevoegd’ (want geen code) gebruiker. Benauwde, gesloten liften en open, glazen liften. Depressieve, verslonsde liften en vrolijke, communicerende en informerende liften.  Liften op volstrekt verkeerde plekken die het leven van bewoners, bezoekers en daardoor ook voor de medewerkers alleen maar moeilijker maakt en liften die ten dienste staan van het leven en welbevinden van de bewoners (en daarmee van naasten en medewerkers).

Dames The – www.zorgvisite.nl
‘Een enkele keer ontdekken we de medemenselijke lift. Een lift waarover is nagedacht in het belang van de bewoners.’

Vaalgrijze liftdeuren

Honderden keren hebben we voor liften gestaan en tegen elkaar gezegd: “waarom wordt deze voorruimte zo slecht bedeeld qua entourage en informatie zodat bewoners, bezoekers en personeel even net dat opkikkertje krijgen van ‘Oh ja dat is daar op die etage’ of net een gespreksmomentje met mede-wachtenden oplevert: ‘Hé morgen wordt er een leuke film gedraaid’”. En veel te vaak staren we lange tijd naar slecht onderhouden muren en vaalgrijze liftdeuren waardoor de stemming bepaald niet stijgt. Geen flauw benul op welke verdieping we nu zijn. Dat het anders kan zien we ook: in de vloer of op de deur wordt het cijfer van de etage waarop we ons bevinden klip en klaar aangegeven.

Plaats voor communicatie

Honderden keren zijn we al op en neer gegaan. Kilometers luchtafstand hebben we overbrugd. We hebben engelengeduld betracht tijdens het wachten op de lift en in de lift. Omdat de deuren langzaam open en dicht gaan geeft dat ons de gelegenheid om snel ons immer nieuwsgierige hoofd om de liftdeur te steken en zo ook kijkjes te nemen in het dagelijkse verpleeghuisleven.

Honderden keren hebben we in liften gestaan. In liften waar niks te zien of te lezen valt en in liften waar de muurkrant van Times Square in New York bij in het niet valt. In die laatste liften wordt ingezien dat een lift een heel mooi medium is om informatie over menu’s of leuke dingen voor de mensen te delen, over wat er zoal allemaal binnen en buiten het huis te doen is. En tierde in onze beginjaren van zorgvisite de plakbandjescultuur nog welig, nu zien we gelukkig de laatste tijd dat in steeds meer verpleeghuizen de informatie in de lift goed verzorgd gepresenteerd wordt. En de lift gezien wordt als plaats van communicatie, verleiding en ontmoeting.

Barrière

Nog veel te vaak moeten we tegen elkaar zeggen. Ah jakkie, de lift is echt een barrière voor de bewoners en naasten om zich te verplaatsen. Om dingen te gaan doen binnen en buiten het pand. Eerst sta je voor de potdichte deur van de eigen etage of van de kleinschalige woongroep en daarna voor een als onneembare vesting neer geplante lift.

Medemenselijke lift

Een enkele keer ontdekken we de medemenselijke lift. Een lift waarover is nagedacht in het belang van de bewoners. Een lift als een soort verticale straat. Een lift die je leidt en verleidt en met je communiceert, spreekt. Zoals in Savelsberg in Gouda, waar ze het hebben aangedurfd om in het 9 verdiepingen hoge gebouw de lift vrij bruikbaar te laten zijn voor de bewoners. Ook -via domotica- voor bewoners met dementie waardoor vrij rondscharrelen binnen bereik is en de bewoners gebruik kunnen maken van het vele dat Savelberg binnen en vooral buiten biedt. Dat is geweldig!

Of neem Woonzorgcentrum Noorderkroon in Den Bosch. Een geweldige glazen lift als spil van het huis en van waaruit je steeds contact hebt met waar je bent en wat zich daar afspeelt.

En wat te zeggen van Jonkerszorg in Hoogwoud, daar komt de lift rechtstreeks van de slaapkamer etage in de woonkamer van de bewoners uit als ware het een deur. De lift werkt als een soort verticale gang.

En good old Hogeweyk in Weesp heeft daar al jaren een variatie van. De bewoners met hun woning op de eerste verdieping gebruiken de buitengalerij als een wandelweggetje en komen altijd bij een liftdeur uit waarvan de deuren automatisch open en dichtgaan als je ervoor staat. Een lift die tegen je zegt waar je bent en wat je moet doen. Een lift die op en neer gaat van straatniveau naar eerste galerij niveau.

In de lift

De lift moet dus ‘In de lift’. Wij hopen erop dat de verpleeghuizen meeliften op de al gesignaleerde goede lift voorbeelden die wij met onze zorgvisites in het zonnetje hebben gezet.

Meer weten

  • Lees ook de eerdere blogs van de Dames THe-blik
  • Met de publicatie vanaf 2007 van hun boeken ‘Thuis Wezen’, ‘Thuis Voelen’ en ‘Thuis Zijn’, alsook het boek ‘En zij leefden nog goed en tevreden. Hoe de bureaucratie bijdraagt aan betere ouderenzorg’, breken de Dames THe een lans voor het Thuis Voelen  en beschrijven zij hoe  kwaliteitsverbeteringen in de langdurige zorg praktisch en door iedereen kunnen worden opgepakt. Op de website www.zorgvisite.nl vindt u alle verdere informatie.
  • Abonneer u op de nieuwsbrief (via website zorgivsite) van de Dames THe en ontvang steeds de nieuwste zorgvisite en tips.

Geplaatst op: 2 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 10 september 2018