Kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg

Dames THe-blik: ‘Docenten als ‘schoonzusters’ mee met de Dames THe’

De Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse, gaan sinds 2011 onverwachts op zorgvisite bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland. Ze beoordelen de huizen op het ‘thuis voelen’ en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden? Op basis van hun zorgvisite ervaringen schrijven ze blogs die verschijnen op de website van Waardigheid en trots..

Mede mogelijk gemaakt via het programma Levensles van de Leyden Academy en het Jo Visser fonds zijn vijf docenten/stagebegeleiders van ROC ’s Zorg en Welzijn met ons mee geweest op zorgvisite. Met hen hebben we  een 12-tal locaties op onze  thuis voelen THe-ma’s bekeken. Om op te frissen: buitenlucht en naar buiten gaan; vrijheid en vrijheidsgevoel; lekker eten en drinken; uitnodigend wat betreft recreëren, ontspanning, hobby’s; balans in publiek-privé en rust en reuring; informatie, communicatie en bejegening. Wij kijken naar de gewone dingen van het leven. Die blijven gelden, wellicht in andere vorm en mate vanwege de fysieke en mentale gesteldheid, ook als je noodgedwongen moet verhuizen naar een verpleeghuis.

Thuis voelen

Het idee achter het als ‘schoonzus’ meegaan van de zorgdocenten was via hun eigen ervaring het concept Thuis Voelen te introduceren en het gesprek aan te gaan of en in welke mate er voor thuis voelen aandacht is tijdens de opleiding. Te bezien of en hoe de dimensie van het welbevinden een plek in de zorgopleidingen moet krijgen. En hoe de studenten te equiperen daar zelf visie en initiatief op te kunnen laten nemen als ze in de verpleeghuizen komen te werken. Hoe je deze manier van anders kijken een plek kunt geven in het nu toch wel behoorlijk op zorg en technisch handelen en de daarbij horende zorgvuldigheid en het voorkomen van risico’s zorgonderwijs.  Maar ook -bloos bloos- vanwege het enthousiasme dat de zorgvisite website bij hen opriep. Een dagje met de Dames THe op stap zal vast wel gezellig zijn. En zo kom je ook nog eens in een verpleeghuis, anders dan even snel omdat je ding een functionele afspraak is met de stagebegeleider en je focus louter op het functionele van het binnenhalen van de stageplek is. Het waren voor onze vijf ‘schoonzusters’ de redenen om met ons mee op stap te gaan.

We lieten de dames vooraf het hele zorgvisite proces doen: van het vooraf kiezen van verpleeghuizen om naar toe te gaan en het je inleven in het verhaal van de oom of tante waarvoor we gefingeerd op zoek zijn naar een fijne nieuwe woonplek. Tot en met het eind van de zorgvisite: het opschrijven van de observaties en het maken van het ‘zorgvisite’ verhaal. Onder de docenten zitten zeker schrijvers- natuurtalenten!

Dames THe – www.zorgvisite.nl
‘Hoe mooi zou het niet zijn als vanuit  de ervaringen en tips van zorgvisite de aanzet tot een leertool kan worden gegeven? Een thuis voelen agenda voor het onderwijs.’

Ronde tafel gesprek

En wat gaan de zorgdocenten er nu mee doen? De Leyden Academy organiseerde daarvoor een ronde tafel gesprek. We kregen terug dat de docenten vooral inzicht, handvatten en motivatie hebben gekregen over hoe je – met de opgedane voorbeelden uit de zorgvisites en met de recensies en tips vanaf de website zorgvisite- de studenten kunt leren het belang van huiselijkheid en een prettige dag in te zien. Zij hebben behoefte aan concrete onderwijs- en praktijkmateriaal om studenten te leren dat -naast de zorg technische handelingen- hun rol in het creëren van huiselijkheid en het thuis voelen minstens gelijkwaardig is. De docenten hebben namelijk de ervaring dat de nieuwe MBO studenten ongelooflijk onbevangen en vanuit het mooie en ideële van het zorgen en veraangenamen van de oude dag beginnen aan de opleiding. Helaas blijkt al gauw het institutionele denken en het beeld van ‘mijn werk is wassen, plassen en prikken’ door zowel de onderwijs- als praktijkervaringen de boventoon toch de boventoon te gaan voeren. Het ouderwetse patroon van werken en denken krijgt zo vrij snel de overhand.

‘Onderwijs on the job’

De docenten gaven aan zelf zorgvisites met studenten in het kader van de opleiding te willen doen: ‘onderwijs on the job’. Maar zij vinden ook dat veel meer zorgdocenten mee moeten gaan op zorgvisite. Wellicht is meegaan met zorgvisite op te nemen in de permanente educatie, want de docenten komen veel te weinig buiten het schoolgebouw ‘ter eigen lering en -in het geval van zorgvisite is het- tegelijkertijd vermaeck’. En zij suggereren dat wij zorgvisite en thuis voelen gastlessen gaan geven op de scholen en studenten meenemen op zorgvisite. Geconstateerd werd ook dat in het kwalificatiedossier de ‘zachte, de welbevinden’ kant wel zit, maar dat dit nog geen leer- of praktijk tool kent. Hoe mooi zou het niet zijn als vanuit  de ervaringen en tips van zorgvisite de aanzet tot zo’n leertool kan worden gegeven? Een thuis voelen agenda voor het onderwijs. Het zou welk zorgpact of pact voor de ouderenzorg dan ook sieren als zij thuis voelen en/in het onderwijs op haar agenda zet en ruimte creëert voor bovenstaande simpele en praktische aanbevelingen.

Goed voorbeeld van de zorgdocenten doet de zorgstudenten volgen. Jong geleerd, oud gedaan.

Meer weten

  • Lees ook de eerdere blogs van de Dames THe-blik
  • Met de publicatie vanaf 2007 van hun boeken ‘Thuis Wezen’, ‘Thuis Voelen’ en ‘Thuis Zijn’, alsook het boek ‘En zij leefden nog goed en tevreden. Hoe de bureaucratie bijdraagt aan betere ouderenzorg’, breken de Dames THe een lans voor het Thuis Voelen  en beschrijven zij hoe  kwaliteitsverbeteringen in de langdurige zorg praktisch en door iedereen kunnen worden opgepakt. Op de website www.zorgvisite.nl vindt u alle verdere informatie.
  • Abonneer u op de nieuwsbrief (via website zorgivsite) van de Dames THe en ontvang steeds de nieuwste zorgvisite en tips.

Abonneer u nu op onze wekelijkse nieuwsbrief.[/newsletters


Geplaatst op: 10 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 10 januari 2018