Anneke Pen (voorzitter cliëntenraad): ‘Laat als cliëntenraad de bestuurders de goede voorbeelden zien’

Anneke Pen, voorzitter cliëntenraad De Bleerinck
“Als cliëntenraad kijken we heel anders aan tegen de verzorging van de cliënten dan de bestuurders, die toch meer op afstand staan. Ik vind het daarom een belangrijke taak van de cliëntenraad om de bestuurders de goede voorbeelden te laten zien, maar ook om kritiek te uiten natuurlijk en om een buffer te vormen tussen cliënten en bestuurders.”

‘Op een gegeven moment kreeg ik de vraag: “Wilt u geen lid worden van de cliëntenraad?”. Toen ik ja antwoordde, werd me gezegd: “Dan bent u nu lid”. Zo gemakkelijk ging dat. Niet zo lang daarvoor had ik besloten om als toehoorder vergaderingen van de cliëntenraad bij te wonen, omdat ik wilde weten wat de bezuinigingen zouden gaan betekenen voor mijn moeder en tante die in het verpleeghuis woonden, en omdat ik een beeld wilde krijgen van wat ik zelf kon bijdragen. Op het moment dat ik toetrad was er een goede voorzitter, die niet lang erna plotseling overleed. Ineens was ik zelf voorzitter en dat ben ik nu al een paar jaar. Een full time job hier, maar ik ben 73 en heb er dus de tijd voor. Het is ook gezond voor mezelf, het zorgt dat je hersens blijven werken.

De verhouding tussen het bestuur en de cliëntenraad eiste veel aandacht, dus dat was het eerste waaraan ik ben gaan werken. Als cliëntenraad kijken we heel anders aan tegen de verzorging van de cliënten dan de bestuurders, die toch meer op afstand staan. Die afstand maakt het veel moeilijker om bij te houden wat de ontwikkelingen in de ouderenzorg voor cliënten betekenen. Ik vind het daarom een belangrijke taak van de cliëntenraad om de bestuurders de goede voorbeelden te laten zien, maar ook om kritiek te uiten natuurlijk en om een buffer te vormen tussen cliënten en bestuurders. Het is belangrijk om als cliëntenraad on speaking terms te blijven met het bestuur. We hoeven het niet altijd eens te zijn, maar het is wel belangrijk om de discussie te blijven voeren, want daar kunnen voor de bewoners mooie dingen uit voortkomen. Mijn doel is dan ook te bereiken dat de medezeggenschap van de cliëntenraad gewaardeerd wordt, dat we aan de voorkant betrokken worden bij het beleid dat wordt ontwikkeld. De ondersteuning van LOC hierbij is heel belangrijk voor ons, want zelf heb je als cliëntenraad niet alle know how in handen. LOC adviseert ons bijvoorbeeld over hoe we op de begroting moeten reageren.

Ook het congres is belangrijk voor die ondersteuning. Je kunt er kennis ophalen en van andere cliëntenraden horen hoe zij te werk gaan om de belangen van de cliënten te behartigen. Ik zie mezelf ook wel een beetje als ambassadeur. Ik heb altijd van mezelf gedacht dat ik niet zo’n sociaal mens was, maar ik merk nu hoe leuk ik het werk in de cliëntenraad vind. En het heeft ook maatschappelijk nut natuurlijk.’

Anneke Pen, voorzitter cliëntenraad De Bleerinck

Meer weten

Geplaatst op: 28 september 2017
Laatst gewijzigd op: 28 augustus 2017