Alle zeilen bij met komst van Britse coronavariant

In januari van dit jaar werd zorgorganisatie Kwadrantgroep keihard getroffen door de Britse coronavariant. Ineens leken alle maatregelen en richtlijnen de besmettingen op locatie ’t Suyderhuys niet meer te kunnen stoppen. De ene na de andere bewoner raakte besmet en personeel viel in groten getale uit. Hoe zijn ze in het Friese noorden omgegaan met deze besmettelijkere variant van het coronavirus?

Regiomanager Aafke Kamminga zegt dat er in eerste instantie best onrust was.  ‘Van de één op de andere dag leken we de controle volledig kwijt te zijn. Het voelde voor iedereen heel naar; we deden zo ons best en toch ging het volledig mis. In eerste instantie zoek je dan de schuld bij jezelf; wat doen we fout, waar gaat het mis? Onder het personeel heerste een enorm schuldgevoel. Dus toen bekend werd dat er een Britse – veel besmettelijkere – variant bleek te zijn, viel alles ineens op z’n plek’, blikt ze terug.

Personeel van andere locaties

De besmetting verspreidt zich vervolgens enorm snel door de locatie. Vele slachtoffers makend. Niet lang daarna krijgen ook andere locaties van de Kwadrantgroep met het virus te maken. ‘Echt alle zeilen moesten worden bijgezet’, vertelt Nely van der Sluis, voorzitter van het regioteam corona. ‘Wij hebben geluk dat we zo’n grote organisatie zijn, met 24 locaties. Op een gegeven moment zaten we bij ’t Suyderhuys met meer dan 70 zieke medewerkers (van de 100 ). Toen hebben we bij andere locaties gevraagd of er mensen waren die bij wilden springen bij ’t Suyderhuys. Dat moest wel; we waren volledig onderbezet.’

Uiteindelijk werd de nood zelfs zo hoog dat er bij collega-zorginstellingen om hulp werd gevraagd.

Schakel familie in

Een andere maatregel om de onderbezetting op te vangen is dat familie onder bepaalde voorwaarden toegang werd verleend tot bewoners met dementie en in de terminale fase. ‘De arts moest toestemming geven en bepaalde bij welke bewoner dit werd toegestaan. Dit had tot gevolg dat de familie en naasten een deel van de zorg over konden nemen van ons personeel’ vertelt Aafke.

Tips van regiomanager Aafke Kamminga

  • ‘Een tip voor kleinschaligere organisaties; wees geen concurrent, maar help elkaar! Je hebt elkaar in deze tijden van crisis echt nodig’.
  • ‘Laat – waar mogelijk- familie een naasten voor bewoners zorgen; dit verlicht de druk. Maak wel duidelijk beleid om discussie te voorkomen en leg de beslissingsbevoegdheid bij de artsen neer’.

Beleid en protocollen

Toen duidelijk werd dat deze variant extreem besmettelijk is, werd het nóg belangrijker dat de bestaande maatregelen zeer goed werden nageleefd en de protocollen en het persoonlijk beschermend materiaal (pbm) optimaal gebruikt. ‘Feitelijk veranderde er niet zoveel in het huidige beleid, alleen moesten we  nog veel scherper op de uitvoering zijn. Je kon je geen vergissing meer veroorloven. En gelukkig deed iedereen echt z’n uiterste best. Daarvoor waren geen extra maatregelen nodig; de angst zat er echt goed in’, zegt Nely.

Ze vervolgt: ‘Je kunt het niet helemaal voorkomen dat iemand een keertje verslapt, iets vergeet of gewoon een foutje maakt. Iedereen is moe, staat al weken op scherp. Daarom hebben wij mensen ingezet met het doel alleen maar te kijken of de maatregelen goed worden nageleefd en eventuele aandachtspunten op te sporen.’

Spanningsboog

Elke medewerker staat op scherp, iedereen staat in de doe-stand. ‘De spanningsboog van de medewerkers is in zo’n stresssituatie kort. Er is geen tijd en geduld om hele protocollen te lezen of video’s te kijken. Wij zijn dus gaan werken met veel visuele afbeeldingen en kleuren. Zorgen dat elke medewerker in één oogopslag kan zien wat de status van een bewoner is en welke beschermingsmaatregelen daarbij horen. Zo kun je efficiënter werken en verklein je de kans op fouten’, vertelt Nely.

Tips van coronacrisismanager Nely van der Sluis

  • ‘Zorg dat je dagelijks iemand hebt rondlopen die alleen de taak heeft op te letten of alle maatregelen goed worden nageleefd. Zo verklein je de kans op een onbedoelde verslapping of foutje’.
  • ‘Werken met afbeeldingen en kleuren werkt sneller dan uitgeschreven protocollen of video’s. In een crisissituatie moet je snel schakelen’.

Bewoners en hun naasten

Natuurlijk is de Britse variant ook voor de bewoners en hun naasten en in het dorp een schrikbeeld. Zeker in het begin was er behoorlijk wat paniek en veel vragen. De GGD had een noodnummer in het leven geroepen voor alle vragen.  ‘We merkten dat in een kleine locatie als het ’t Suyderhuys naasten toch vooral contact willen met dat ene bekende gezicht. Zij vinden het moeilijk een algemene hulplijn te bellen met hun vragen. Dat was voor ons ook even schakelen; we zaten met een enorme onderbezetting en hebben een extra lijn aangelegd.  We hebben er dus alles aan gedaan om de familie en naasten zoveel mogelijk persoonlijk te woord te staan ’, vertelt Aafke.

Aangepast advies voor bezoek en sociaal contact

In verband met de snelle verspreiding van de Engelse variant van het coronavirus is er een aanvullend advies gekomen op de handreiking bezoek en sociaal contact. Dit advies beschrijft een bezoekersregeling van 2-3 vaste personen per bewoner per week (de bezoek-bubble), waarvan 1 persoon per dag op bezoek komt bij de bewoner. Lees verder.

Persoonsgerichte zorg; ook voor de medewerkers

Persoonsgerichte zorg is nu belangrijker dan ooit. Mensen hebben ontzettend behoefte aan een luisterend oor; het liefst live en face to face. Dit geldt niet alleen voor bewoners en hun naasten, maar ook zeker voor de medewerkers, ziet Joke Roelfsema, rouwcoach bij de Kwadrantgroep.

‘Nu staat iedereen nog in de actiestand. Maar als deze storm straks gaat liggen, komt het verdriet en de vermoeidheid eruit. Vergeet niet dat er echt heel veel mensen overleden zijn. Sommige medewerkers die een tijd ziek thuis zijn geweest, keren terug en hebben geen afscheid kunnen nemen van meerdere bewoners die ineens overleden zijn. Individuele aandacht en aandacht voor het team wordt straks enorm belangrijk. Stil staan bij hoe iedereen deze periode ervaren heeft’ , zegt Joke.

Tips van rouwcoach Joke Roelfsema

  • ‘Probeer niet nu als managers van alles te bedenken hoe medewerkers en bewoners na de crisis opgevangen moeten worden;  vraag waar de behoefte ligt en speel daar zoveel mogelijk op in’.
  • ‘Probeer, ook al is iedereen moegestreden, straks toch aandacht te hebben voor de nabestaanden van bewoners die overleden zijn. Hun kamers moeten – als er weer een beetje versoepeling komt – leeggehaald worden. Ruim even wat tijd in, drink eerst een kop koffie en luister naar het verhaal van de nabestaanden. Een luisterend oor is vaak al voldoende’.

Bij de Kwadrantgroep krijgen medewerkers ook de ruimte om in kleine groepjes samen te komen om over de afgelopen periode met elkaar te praten, als daar behoefte aan is.

Door: Nienke Oort

corona-ondersteuning

Meer weten

  • Bekijk de CoronaWegwijzer voor alle achtergrondinformatie, tools en praktijkverhalen over corona in het verpleeghuis.
  • Bekijk de Miniwegwijzer Vaccineren voor alle informatie rondom het vaccineren van bewoners.
  • Heeft jouw verpleeghuis ondersteuning nodig bij urgente coronagerelateerde vraagstukken? Schakel dan Waardigheid en trots op locatie in. Deskundige coaches bieden ondersteuning bij uiteenlopende vraagstukken rond het coronavirus. Bekijk de informatie over de corona-ondersteuning en meld je aan.

Geplaatst op: 17 februari 2021
Laatst gewijzigd op: 17 februari 2021