Praktijk binnen Leren en verbeteren van kwaliteit

Afbeelding bij 'SKILZ gaat het handelen van zorgprofessionals versterken met kwaliteitsinstrumen..'

SKILZ gaat het handelen van zorgprofessionals versterken met kwaliteitsinstrumenten

De Stichting kwaliteitsimpuls langdurige zorg (SKILZ) wil komen tot kwaliteitsinstrumenten die aansluiten op de kennisbehoefte in de praktijk. Lees het interview met Nienke van Nieuwenhuizen (Verenso).

lees meer
Afbeelding bij 'Meer aandacht voor signaleren en bestrijden jeuk bij verpleeghuisbewoners kan bi..'

Meer aandacht voor signaleren en bestrijden jeuk bij verpleeghuisbewoners kan bijdragen aan hoger welbevinden

De helft van de verpleeghuisbewoners heeft last van jeuk. Meer aandacht voor het signaleren en behandelen van jeuk bij verpleeghuisbewoners kan bijdragen aan een hoger welbevinden.

lees meer
Afbeelding bij 'Warmte en welzijn blijven voorop bij De Muzelaar'

Warmte en welzijn blijven voorop bij De Muzelaar

Waardigheid en Trots op locatie biedt De Muzelaar ondersteuning om een verbeterslag te maken. 'Het wordt een jaar van organiseren en uitvoeren waar wij, samen met medewerkers en familie, erg naar uitkijken.'

lees meer
Afbeelding bij 'Deelname scan Land van Horne mag bedrijfsblindheid uitsluiten'

Deelname scan Land van Horne mag bedrijfsblindheid uitsluiten

Zorgorganisatie Stichting Land van Horne waren al goed op weg met het doorvoeren van het kwaliteitskader. 'Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’

lees meer
Afbeelding bij 'Gelukkig geen verrassingen bij resultaten scan Zorggroep Ena'

Gelukkig geen verrassingen bij resultaten scan Zorggroep Ena

De eerste scans Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg van het programma Waardigheid en Trots op locatie hebben plaatsgevonden. Wat zijn de bevindingen bij Ena?

lees meer
Afbeelding bij 'Het verhaal van de cliënt als kwaliteitsinstrument: “Wat mensen echt vertelle..'

Het verhaal van de cliënt als kwaliteitsinstrument: “Wat mensen echt vertellen, leidt tot andere inzichten”

Beatriz Roman, onderzoeker bij de Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo, vertelt over de door haar ontwikkelde methode ‘Het verhaal als kwaliteitsinstrument’.

lees meer
Afbeelding bij 'Hank Raessens (IGJ): ‘In onze inspectiebezoeken staat het cliëntenperspectief..'

Hank Raessens (IGJ): ‘In onze inspectiebezoeken staat het cliëntenperspectief centraal’

De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd wil bij haar inspectiebezoeken zien of de medewerkers de cliënt en diens behoefte kennen, de basis voor persoonsgerichte zorg. En hoewel het beeld uit die inspectiebezoeken gemengd is, is duidelijk dat alle verpleeghuizen bezig zijn om hierin stappen te zetten.

lees meer
Afbeelding bij 'David Engelhard: ‘Het gaat bij Topcare om meer dan alleen goede kwaliteit van ..'

David Engelhard: ‘Het gaat bij Topcare om meer dan alleen goede kwaliteit van zorg’

Topcare centra vervullen voor de zorg en behandeling van hun specialistische doelgroepen een bovenregionale functie en werken aan wetenschappelijk onderzoek samen met kennisinstellingen.

lees meer
Afbeelding bij 'Stichting Samen Zorgen maakt enorme slag in persoonsgerichte zorg'

Stichting Samen Zorgen maakt enorme slag in persoonsgerichte zorg

Stichting Samen Zorgen doorliep een Waardigheid en trots-traject om persoonsgerichte zorg, betrokkenheid en plezier in het werk te versterken. Opeenvolgende metingen door Van Loveren en Partners brengen heel mooi de positieve gevolgen in beeld voor bewoners én medewerkers.

lees meer
Afbeelding bij 'Coaches ondersteunen verpleeghuizen: de scan als foto van de organisatie'

Coaches ondersteunen verpleeghuizen: de scan als foto van de organisatie

De Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg helpt verpleeghuizen om in beeld te brengen in hoeverre een locatie voldoet aan het kwaliteitskader. Scanners Marcel Kruger en Gerbrand Willemsen begeleidden dit traject vanuit Waardigheid en trots op locatie (WOL) bij locaties van twee verpleeghuizen.

lees meer