Praktijk binnen Administratieve lasten

Afbeelding bij 'Zicht op vernieuwing: binnenkijken bij Carintreggeland'

Zicht op vernieuwing: binnenkijken bij Carintreggeland

'Vroeger was het al snel: dat mag niet van de inspectie. Nu vragen we het gewoon.' Lees het artikel met de radicale vernieuwers van Carintreggeland aan het woord.

lees meer
Afbeelding bij '‘Medewerkers niet onnodig belasten met regels en protocollen’'

‘Medewerkers niet onnodig belasten met regels en protocollen’

Onnodige of omslachtige bureaucratie waar medewerkers of klanten tegenaan lopen? De Riethorst Stromenland ontwikkelde een zogeheten Kafkaknop om dit te melden. 'Het doet een beroep op ons om kritisch te kijken naar waar we mee bezig zijn.'

lees meer
Afbeelding bij 'Administratieve lasten: waar kan het minder? Kijkje bij Humanitas'

Administratieve lasten: waar kan het minder? Kijkje bij Humanitas

Ook Humanitas is op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat de zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd en ruimte hebben voor de mensen waarvoor zij zorgen. Dat doen zij onder andere met schrapsessies.

lees meer
Afbeelding bij 'Rivas: kritisch kijken naar registraties vast onderdeel werkgroepen'

Rivas: kritisch kijken naar registraties vast onderdeel werkgroepen

Binnen Rivas zijn vaste werkgroepen actief om de kwaliteit en veiligheid van de zorg te verbeteren. Binnen deze werkgroepen wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om de registratielast te beperken.

lees meer
Afbeelding bij 'AxionContinu: met praktische oplossingen administratieve lasten aanpakken'

AxionContinu: met praktische oplossingen administratieve lasten aanpakken

Met verschillende teams werden bij AxionContinu schrapsessies georganiseerd, met als resultaat: concrete en praktische oplossingen voor het terugdringen van administratieve lasten.

lees meer
Afbeelding bij 'Wies Korver van BrabantZorg: ‘Regels moeten bijdragen aan tevredenheid bew..'

Wies Korver van BrabantZorg: ‘Regels moeten bijdragen aan tevredenheid bewoners’

Radicale vernieuwer BrabantZorg doet aan administratieve lastenvermindering. “Over onderwerpen zoals val- en medicatie incidenten en de dubbele controle bij het toedienen van insuline zijn we het gesprek aangegaan”, vertelt Wies Korver, manager klantproces.

lees meer
Afbeelding bij 'Joep Koch van Zorggroep Almere: ”Vanuit de bedoeling zorg geven komt bewoners ..'

Joep Koch van Zorggroep Almere: ”Vanuit de bedoeling zorg geven komt bewoners ten goede”

“Het lastige is dat we medewerkers hebben afgeleerd om uit te gaan van de bedoeling in plaats van de regels”, zegt Joep Koch van Zorggroep Almere. Door honderd regels te laten vertalen naar twintig hoofdpunten kijken medewerkers via een interne audit of ermee te werken valt.

lees meer
Afbeelding bij 'Toos Smulders van De Waalboog: ‘Medewerkers hebben meer grip op wat zij ze..'

Toos Smulders van De Waalboog: ‘Medewerkers hebben meer grip op wat zij zelf kunnen organiseren’

Toos Smulders vertelt over Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg bij De Waalboog: 'Uiteindelijk werden 222 overbodige afspraken opgeruimd, waarvan de belangrijkste in een top tien staan'.

lees meer
Afbeelding bij 'Gaby Elhorst (Viattence): ‘Weten wie het individu is en liefdevolle zorg b..'

Gaby Elhorst (Viattence): ‘Weten wie het individu is en liefdevolle zorg bieden’

Viattence ging van ruim vijfhonderd protocollen naar 186. “Gesprekken over regels en protocollen hebben tot bewustwording geleid”, zegt Gaby Elhorst, manager zorg bij Viattence.

lees meer
Afbeelding bij 'Eva van Zelm van Topaz: ”We nemen geen genoegen meer met ‘dat kan niet’”'

Eva van Zelm van Topaz: ”We nemen geen genoegen meer met ‘dat kan niet’”

Liefdevolle zorg is individueel maatwerk. De systeemwereld biedt daartoe niet altijd ruimte, zegt Eva van Zelm, projectleider Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg bij Topaz.

lees meer