Doelstelling 1: Meer tijd en aandacht voor de bewoner

Het programma ‘Thuis in het Verpleeghuis: Waardigheid en trots op elke locatie’ heeft 3 doelstellingen. Doelstelling 1 is: Meer tijd en aandacht voor de bewoner, met meer zorgverleners en zicht op kwaliteit per locatie.

De bewoner en zijn naasten moeten er op kunnen rekenen dat er aandacht voor ze is, dat het welzijn van de bewoner voorop staat en de zorg in het verpleeghuis veilig is. De zorg past zich aan aan de bewoners, en speelt in op wat zij willen en nodig hebben.

Hieronder treft u voorbeelden van wat er in verpleeghuizen gebeurt om bovenstaande doelstelling te realiseren.

Afbeelding bij 'Dames THe-blik: ‘De glimlach van een kind’'

Dames THe-blik: ‘De glimlach van een kind’

10 jan - De Dames THe hebben het deze keer over wat de samenwerking tussen verpleeghuizen en nabijgelegen scholen zou kunnen betekenen. In plaats van dat verpleeghuizen zich afsluiten van de buurt.
thema: Wonen en welzijn

Afbeelding bij 'Het geheim van de top 10 best scorende verpleeghuizen'

Het geheim van de top 10 best scorende verpleeghuizen

3 jan - Het gaat steeds een beetje beter met de zorgverlening in verpleeghuizen in Nederland. De gemiddelde waardering door bewoners en naasten is een 7,9. Dit blijkt uit een analyse van de 70.000 waarderingen die bij bewoners en mantelzorgers in de verpleeghuiszorg door ZorgkaartNederland zijn opgehaald.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Kwaliteitskader in de praktijk: op de goede weg voor onze bewoners?'

Kwaliteitskader in de praktijk: op de goede weg voor onze bewoners?

2 jan - Tijdens het congres Cliëntenraden gaf het LOC een workshop over het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. “Het kwaliteitskader dient als hulpmiddel om te kijken of de zorgaanbieder op de juiste weg is om de zorg te verbeteren.”
thema: Medezeggenschap

Afbeelding bij 'Video: door openheid leren van incidenten'

Video: door openheid leren van incidenten

1 jan - Deze video van de IGJ gaat over hoe belangrijk het is om open te zijn over incidenten in de zorg. Dit draagt bij aan het lerend vermogen van een zorginstelling en uiteindelijk aan de kwaliteit van zorg.
thema: Vrijheid en veiligheid - BOPZ

Afbeelding bij 'Ave Maria, kamperen, kunst, film. Voor ieder wat wils bij Nieuwe Hoeven'

Ave Maria, kamperen, kunst, film. Voor ieder wat wils bij Nieuwe Hoeven

28 dec - Bij Nieuwe Hoeven van BrabantZorg draait alles om een zo fijn mogelijke dag voor de bewoner met dementie én nauwe samenwerking met naasten.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Congres Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg in de praktijk'

Congres Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg in de praktijk

28 dec - De landelijke inspiratiebijeenkomst van Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg ‘Met ons hart, hoofd en handen’ vond 12 november plaats bij CORPUS in Leiden. Lees nu ook de publicatie met praktijkvoorbeelden van het hele congres.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Dirk Metselaar (Humanitas Deventer): ‘Je moet het leven in huis halen’'

Dirk Metselaar (Humanitas Deventer): ‘Je moet het leven in huis halen’

27 dec - Humanitas Deventer heeft eigenzinnige opvattingen over het vastgoed dat het als verpleeghuis beheert. Dat moet ten dienste staan van het leven, vindt het. Dus creëert het ontmoetingsruimten en biedt het woonruime aan studenten in ruil voor dertig uur per maand goede buur zijn.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Waardigheid en trots traject DrieGasthuizenGroep: resultaten en geleerde lessen'

Waardigheid en trots traject DrieGasthuizenGroep: resultaten en geleerde lessen

27 dec - In 2017 en 2018 heeft de DrieGasthuizenGroep, locatie Heijendaal, meegedaan aan het Waardigheid en trots programma. Lees de visies over bereikte resultaten en geleerde lessen.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'Vlogstafette Van Huis Naar Thuis van start met Hugo de Jonge'

Vlogstafette Van Huis Naar Thuis van start met Hugo de Jonge

27 dec - Kom ook naar de Kick-off van de Vlogstafette van Huis Naar Thuis op donderdag 31 januari bij het ministerie van VWS in Den Haag. Samen met deelnemers, bestuurders, minister Hugo de Jonge en Tommie Niessen.
thema: Cliënt centraal

Afbeelding bij 'PARTNER-benadering geeft cliënten echt een stem'

PARTNER-benadering geeft cliënten echt een stem

20 dec - Cliënten een stem geven, zodat zij zelf kunnen aangeven hoe zij hun leefwereld willen verbeteren; om die verbeteragenda vervolgens samen met medewerkers in de zorg echt uit te voeren. Dat is de insteek van de PARTNER-benadering, een nieuwe kijk op zeggenschap.
thema: Medezeggenschap


Meest gelezen

Mogelijk ook interessant