Themabijeenkomst Directe cliëntparticipatie: mogelijkheden en hindernissen in de samenwerking

26 september 2019
12:30 – 16:00
Catharijnesingel 47 te Utrecht
Inschrijven

Vind je het belangrijk om goed aan te sluiten bij wensen en behoeften van cliënten? Ben je op zoek naar tips voor goede samenwerking met medewerkers, de cliëntenraad en bestuur? Of heb je juist goede ideeën die je wil delen met anderen? Kom dan naar de themabijeenkomst Directe cliëntparticipatie: mogelijkheden en hindernissen in de samenwerking op donderdag 26 september in Utrecht.

De bijeenkomst richt  zich op leren van verschillende partijen die samen een rol spelen bij cliëntparticipatie. Cliëntparticipatie werkt alleen als het vanuit verschillende partijen gedragen wordt. Denk bijvoorbeeld aan de raad van bestuur, medewerkers en cliënten/cliëntenraad. Hoe geven zij vorm aan directe cliëntparticipatie? Welke visie zit erachter en hoe brengen zij dit in de praktijk? Welke hindernissen kom je tegen en welke mogelijkheden zijn er? En natuurlijk; hoe zien cliënten het effect van hun participatie in het dagelijkse leven terug?

Drie perspectieven op cliëntparticipatie

We hebben een gevarieerd programma met inbreng van ervaringsdeskundigen vanuit de drie perspectieven:

Zorgprofessionals

Meghan ter Borgh van Kalorama, afdeling de Musschenberg: ‘Ons uitgangspunt is dat wij samenwerken op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen. Volgens de Rijnlandsche principes met vernieuwende blik te kijken naar alles wat wij doen. Daarbij staat de bewoner centraal.’

Ingrid Bontje en Danielle Loos van Topaz vertellen over participatie: ‘Bij ons is participatie onderdeel van alles, nee zeggen is geen optie. Zorg begint vanuit de bewoners. Het klinisch model ligt pas daarachter en is ondergeschikt aan de wensen en behoeften van de bewoner.’

Bestuur en management

Eric Hisgen, voormalig bestuurder bij Amstelring, vertelt hoe hij kijkt naar de participatie van bewoners: ‘Op welke manier stimuleer je als bestuurder de samenwerking met medewerkers, bewoners en cliëntenraad?’

Cliëntenraadsleden

Deelnemers, ervaringsdeskundigen en het Netwerk Directe Cliëntparticipatie delen onderling ervaringen.

Programma

  • 12.30 uur Ontvangst met lunch
  • 13.00 uur Welkom en kennismaking
  • 13.15 uur Het Netwerk Directe Cliëntparticipatie vertelt
  • 13.30 uur Introductie door de ervaringsdeskundigen ‘hoe werken wij samen aan participatie?’
  • 14.00 uur Pauze
  • 14.15 uur In gesprek over mogelijkheden en hindernissen bij directe cliëntenparticipatie (in kleine groepen)
  • 15.30 uur Mogelijkheden en hindernissen; geleerde lessen delen
  • 16.00 uur Einde

Netwerk Directe cliëntparticipatie

Het Netwerk Directe cliëntparticipatie wil bijdragen aan het verbeteren van directe participatie van cliënten en organiseert regelmatig themabijeenkomsten. In het netwerk wisselen we nieuwe vormen en methodes van directe cliëntparticipatie uit. Sluit aan, wissel uit, leer van elkaar en neem inspiratie mee om directe cliënt participatie óók in uw organisatie samen verder vorm te geven!

Datum, tijd en locatie

  • Datum: 26 september 2019
  • Tijd: 12:30 – 16:00 (start met lunch)
  • Locatie: Vilans, Catharijnesingel 47 te Utrecht

Aanmelden