Themabijeenkomst: Cliëntenverhalen als bron voor cliëntenraden

14 maart 2019
12.30 - 16.00
Vilans, Catharijnesingel 47, 3511 GC Utrecht
Inschrijven

Als lid van de cliëntenraad vertegenwoordig je de stem van de cliënt. Hoe weet je wat het verhaal is van cliënten, wat vinden zij belangrijk? Op welke manier ga je in gesprek? Hoe maak je het verhaal van de cliënt leidend voor de werkwijze van de organisatie? Op donderdagmiddag 14 maart 2019 organiseren we een themabijeenkomst met daarin praktijkvoorbeelden om verhalen van cliënten op te halen.

Verhalen ophalen en ervaringen delen

Tijdens deze bijeenkomst delen we voorbeelden van organisaties. Zij vertellen over de manier waarop zij in gesprek gaan met de cliënten. We wisselen met elkaar ervaringen uit. En natuurlijk wisselen we onderling ook ideeën en tips.

Axion Continu

Zorgorganisatie AxionContinu komt vertellen over hun aanpak met de gespreksvorm ‘De Dialoog’. Met deze gespreksvorm gaan betrokkenen met elkaar in gesprek, zoals bewoners en/of familie en zorgprofessionals. Dialogen leveren cliëntverhalen op en geven richting aan medezeggenschap. Er wordt vooraf een onderwerp gekozen en dit onderwerp wordt voorbereid met een script. Voorbeelden van onderwerpen zijn: Hoe komen we samen tot goede, passende zorg? Wat betekenen veranderingen in de organisatie voor betrokken partijen? Wat is een zinvolle daginvulling?

Deelnemers spreken uit hun eigen ervaring, het luisteren wordt gefaciliteerd en het doel is om eigenaarschap voor de onderwerpen te realiseren: wat ga (kan) ik morgen doen?! Na een korte inleiding houden we een (verkorte) Dialoog zodat je die kan ervaren.

Stichting Schakelring

Het verhaal van de (wijk)bewoner als uitgangspunt voor “het ondersteunen van leven & genieten, van mens tot mensen”

Stichting Schakelring is een middelgrote ouderenzorgaanbieder in Midden Brabant. Schakelring biedt zorg in de wijk, dagbesteding, kort verblijf en revalidatie, en wonen & zorg in negen verschillende locaties verspreid over het werkgebied. De organisatie heeft deelgenomen aan het onderzoek van Beatriz Roman naar de narratieve methode als kwaliteitsinstrument. Wat hield dit onderzoek in? Wat zijn de ervaringen van Schakelring en hoe gaat men verder? Esther Smits (persoonlijk begeleider locatie Zandley Drunen) en Carolienne Smith-Puttiger (strategisch adviseur) van Schakelring vertellen hier graag over. Wees welkom in de ‘workshop’!

Netwerk ‘directe cliëntenparticipatie’

Dit is de eerste thema bijeenkomst in 2019 die het netwerk ‘directe cliëntenparticipatie’ organiseert.

Datum, tijd en locatie

  • Datum: donderdag 14 maart
  • Tijd: 12.30 (inloop met lunch) – 16.00 uur
  • Locatie: Vilans, Catharijnesingel 47 in Utrecht
  • Voor wie: cliëntenraadsleden, zorgprofessionals, staf- en beleidsmedewerkers in de verpleeghuiszorg

Meer informatie en aanmelden

Meld je aan via het aanmeldformulier. Deelname aan deze bijeenkomst is kosteloos.