Zorgmedewerkers kruipen in de huid van de cliënt bij De ParticipatieKliniek

Dit najaar opent De ParticipatieKliniek haar deuren in het Brabantse stadje Megen. Tijdens dit unieke event ervaren zorgmedewerkers hoe het is om cliënt te zijn en ontdekken ze nieuwe wegen van zichzelf, elkaar en van de zorg.

Op 27 september 2016 gaat de eerste groep van 45 verzorgenden en verpleegkundigen uit de ouderenzorg 24-uur lang ervaren hoe het is om oud en beperkt te zijn. Tot eind januari 2017 volgen er 15 groepen. Vanuit dat perspectief ontwikkelen ze wensen, acties en dromen om de langdurende ouderenzorg prettiger, beter en veiliger te maken.

Ervaringsgericht leren

Werkelijk persoonsgericht werken vraagt om een andere manier van kijken naar je werk. Hoe ga je als zorgprofessional vanuit het perspectief van de individuele behoeften van de cliënt de zorg organiseren die nodig is? De afgelopen maanden schreven onder meer hoogleraar en bestuurder Henk Nies en journaliste Ellen Kleverlaan over hun dagen als bewoner in een verpleeghuis. Ervaringen waar beiden veel van leerden.

Doel van De ParticipatieKliniek is om zorgmedewerkers de gelegenheid te bieden op een vergelijkbare manier te leren wat persoonsgerichte zorg van hen vraagt als professional. Jordi Jaspers, verpleegkundige bij zorgorganisatie Groenhuysen: ‘Waar ik in mijn opleiding het meest van heb geleerd zijn de ervaringsgerichte opdrachten. Je kunt je pas echt verplaatsen in een cliënt als je zelf ondervonden hebt hoe het is om bijvoorbeeld artrose in je gewrichten te hebben.’

Programma

Het tweedaagse programma van de ParticipatieKliniek vindt plaats in een leegstaande zorglocatie van BrabantZorg. Deelnemers worden met een bus opgehaald van hun werk, slapen een nacht in De Kliniek en worden de volgende dag weer teruggebracht.

De deelnemers krijgen de eerste dag een cliëntenprofiel toebedeeld en ondergaan het leven in het verpleeghuis met dit profiel. Hoe is het om trappen te lopen wanneer je je knieën nauwelijks kan buigen? Hoe vind je de juiste knop in de lift wanneer je nog maar 10% zicht hebt? Ondertussen worden de deelnemers op verschillende manieren uitgedaagd om na te denken: Hoe wil je zelf worden verzorgd? Wat betekent dit voor jouw rol en vakmanschap? Hoe zou de zorg er over tien jaar uit moeten zien?

De tweede dag staat in het teken van reflecteren en persoonlijk leiderschap. Persoonsgerichte zorg vertaald naar ander gedrag en nieuwe kennis: waar loop je als zorgprofessional tegenaan? Wat moet er echt anders in de uitvoering van het werk en wat kun je daar zelf aan doen? Terug op je werk kunnen deelnemers hun inspiratie en nieuwe professionaliteit doorgeven aan collega’s met een speciale doe-het-zelf-toolbox.

Het programma is opgebouwd uit creatieve werkvormen en interventies en wordt begeleid door ervaren trainers en acteurs. De ParticipatieKliniek is een initiatief van V&VN en wordt ondersteund vanuit het programma Waardigheid en trots. V&VN-directeur Sonja Kersten: “Meer inzicht krijgen in jouw enorme toegevoegde waarde als verzorgende, hoe fijn is dat? Door de drukte, complexer wordende doelgroep en ontwikkelingen in de zorg voelt werk soms als een ratrace. We willen terug naar de essentie: kennis, kunde en kracht inzetten voor betere zorg.”

De ParticipatieKliniek is een initiatief van V&VN, wordt ondersteund door Waardigheid & trots en vindt plaats onder dak van BrabantZorg, BrabantWonen en Acropolis.

Meer weten


Geplaatst op: 28 juni 2016
Laatst gewijzigd op: 28 oktober 2016