Joris Slaets (hoogleraar ouderengeneeskunde): ‘Plezier in de zorg als speerpunt

Overbodige medische richtlijnen aan de kant en het leefplezier bovenaan. Verpleeghuis Vliethoven  van zorgorganisatie De Hoven gooit de zorg over een andere boeg en verplicht medewerkers hun cliënten echt te leren kennen. ‘We halen de medewerkers uit hun comfort zone’, zegt hoogleraar ouderengeneeskunde Joris Slaets. ‘We zoeken de grenzen op van de regels. Niet de veiligheid staat voorop maar het leefplezier.’

Slaets is hoogleraar ouderengeneeskunde en coördineert in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het pilot-project Leefplezierplan voor de zorg, waaraan tien instellingen voor ouderenzorg meedoen. Zorginstelling De Hoven in Noord-Groningen deed eerder al mee aan het experiment Zorg Zonder Regels en is nu weer een van de eerste instellingen die een volgende stap zet. Het zogeheten Leefplezierplan.

Vaste verzorgende

Het gaat zo. Elke oudere bewoner van het verpleeghuis, vaak dementerend, krijgt een vaste verzorgende of verplegende voor de persoonlijke, relationele zorg. Slaets: ‘We vragen aan een groep medewerkers: wie heeft er met deze persoon een klik?’. Op die manier komen er vaste koppeltjes van cliënt en zorgverlener. Die moeten elkaar vervolgens echt leren kennen en daar de tijd voor nemen.

Dat doen ze meestal met een zogeheten Doodle Me Tool. Een bord waarop een collage wordt gemaakt van tekeningen, knipsels, foto’s en beelden uit het verhaal van de oudere. ‘Het is geen levensverhaal maar alleen het verhaal dat die persoon op dit moment belangrijk vindt’, zegt Slaets. Ouderen reageren vaak ontroerd als zo’n Doodle bord af is.

Niet elke dag douchen

De afgelopen maanden is deze eerste stap in Vliethoven gezet. De volgende fase is het veranderen van het dagprogramma van de ouderen. Slaets: ‘Het werkprogramma in de zorg zit nu vol met stereotiepe patronen. ’s Ochtends helpen met wassen en aankleden, eten, naar de dagactiviteiten. Dat veranderen we in de vraag wat de cliënt nou eigenlijk leuk en prettig vindt. Douchen hoeft bijvoorbeeld niet elke dag, maar misschien vindt mevrouw het aankleden en bezig zijn met opmaken juist wel heel leuk.’

De menselijkheid in de zorg is uit het zicht verdwenen”

Geld is het probleem niet

Slaets is het oneens met mensen zoals Hugo Borst die stellen dat de Nederlandse ouderenzorg is ‘kapot bezuinigd’. ‘Geld is het probleem niet. Er gaat juist veel extra geld naar ouderen. En als je Nederland vergelijkt met landen om ons heen is het hier echt veel beter. Met uitzondering van Scandinavië misschien’

Menselijkheid in de zorg

Randvoorwaarde is het stoppen met onnodige registraties, zegt Slaets. Onnodige registraties leiden tot onvrede op de werkvloer, onder ouderen en hun familieleden. ‘Er wordt gereageerd op basis van incidenten. Terwijl er natuurlijk af en toe iets mis kan gaan, in welk systeem dan ook. Moet je daarom al die veiligheidseisen zo streng maken?’ Daardoor, betoogt Slaets, is de menselijkheid in de zorg uit het zicht verdwenen.

Slaets: ‘Traditioneel gaat het in de zorg over ziekte, over symptomen, over beperkingen en daarmee over negatief welbevinden. Als we aan mensen vragen wat ze nodig hebben, krijgen we antwoorden die gaan over hun behoeften: ik heb hulp nodig bij het wassen en kleden, ik heb iets nodig tegen de pijn’.

Bron: Dagblad van het noorden

 Meer weten


Geplaatst op: 17 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 30 januari 2018