Minister De Jonge bij Topaz in gesprek over praktijk-leerroute Waarde-vol Onderwijs

Minister Hugo de Jonge bracht op 11 september een werkbezoek aan woonzorgcentrum Topaz Munnekeweij, in Noordwijkerhout. Daar sprak hij met studenten, medewerkers en bewoners over de vernieuwende praktijk-leerroute Radicale Vernieuwing Waarde-vol Onderwijs® (RVWO) én met pioniers die het onderwijs vernieuwen in West-Brabant, Friesland en Zeeland. Bovendien kreeg hij de publicatie Radicale vernieuwing zorgonderwijs uitgereikt

De zorgorganisaties ActiVite, DSV | verzorgd leven en Topaz en onderwijsorganisaties mboRijnland en LOI Hogeschool waren aanwezig. Zij zijn de partijen die samen RVWO ontwikkeld hebben en uitvoeren. Onder leiding van Mieke Hollander, initiatiefnemer van de praktijk-leerroute, ging De Jonge in gesprek met deze partijen, studenten, betrokken medewerkers van de drie zorgorganisaties en de voorzitter van de cliëntenraad van Munnekeweij.

In gesprek

Minister Hugo de Jonge begint het gesprek en vraagt nieuwsgierig aan zijn gesprekspartners: “Waar begin je mee, als je het onderwijs wil vernieuwen?” Thessa Groen, intern projectleider RVWO bij DSV|verzorgd leven, geeft aan dat het belangrijk is dat de zorgorganisaties en onderwijsinstellingen eerst samen om de tafel gaan om te kijken welke thema’s in het curriculum aan bod komen en vervolgens hoe je die kunt verrijken met wat je belangrijk vindt.

Daniëlle Loose, teamleider zorg (Topaz), vult aan dat de leidraad hierbij steeds is: meer aandacht voor het welzijn van bewoners. Daarin verschilt RVWO van de reguliere zorgopleidingen, waar verpleegtechnische handelingen meer nadruk krijgen. Ze vertelt dat de RVWO-studenten de focus op welzijn vanaf dag één van hun opleiding meekrijgen. Mieke Hollander: “Daarnaast verrijken we het curriculum met aspecten als gastvrijheid, zorgtechnologie en zorg-ICT, opdat studenten beter kunnen afstemmen op bewoners die nu in de verpleeghuizen wonen.”

Vraaggestuurd onderwijs

Het gesprek gaat ook nog over een andere belangrijke pijler van RVWO: vraaggestuurd onderwijs. “Hoe zorg je ervoor dat studenten meer regie krijgen over hun eigen leerproces en hun eigen leervragen kunnen uitdiepen?”, vraagt de minister zich af. Aafke den Hollander, praktijkopleider bij DSV|verzorgd leven, vertelt dat dit goede afstemming vereist tussen de zorg- en onderwijsorganisaties. Het is belangrijk om steeds met elkaar in gesprek te blijven, zodat actuele praktijkleervragen van de studenten besproken kunnen worden in de lessen.

Michelle Ravensberger, studente bij Topaz, vertelt hoe prettig zij het vindt om zelf aan het roer te staan: om niet alleen uit verplichte boeken te leren, maar ook aan de gang te gaan met leervragen die zich aandienen in de praktijk.

Skypen en jazuzzi

Vervolgens bezocht de minister twee bewoners van Munnekeweij om te horen wat zij dagelijks merken van de nieuwe manier van opleiden.

Te beginnen met Corry Griekspoor. Hij vraagt haar wat zij ervan merkt ‘dat ze het anders en beter proberen te doen, dat ze van regels naar relaties willen’. Mevrouw Griekspoor geeft aan dat ze inderdaad ziet dat er dingen veranderen. Toen zij bij Munnekeweij kwam wonen, wilde ze graag internet om te kunnen Skypen met haar zoon in Canada en dochter in Brabant. Eerst kon dat niet, maar later toch wel. Ook mochten de zoon en schoondochter in Munnekeweij overnachten toen het slecht ging met haar echtgenoot, wat zij zeer waardeerde. Nog een wens van de bewoners die is gehonoreerd: de jacuzzi. Mevrouw is er zelfs al eens met haar kleinkinderen in geweest!

Meer personeel

Ook de heer Henk van Meenen bezoekt zo nu en dan de spa – en drinkt dan ook graag een biertje, vertelt hij. Meneer Van Meenen heeft een CVA gehad en woont sinds twee jaar in Munnekeweij. Hij vindt het een van de mooiste huizen van de regio. Tweelingbroer Cees, voorzitter van de cliëntenraad, is ook positief. Hij ziet dat bewoners de vrijheid hebben om te doen en laten wat ze willen, dat ze niet in een keurslijf worden gestopt. Tegelijkertijd ziet hij ‘als buitenstaander’ soms dingen die nog beter kunnen. En die kaart hij dan aan via de cliëntenraad. “Mooi en belangrijk dat u dat doet”, aldus Hugo de Jonge.

Gevraagd naar wat er beter kan, hebben beide bewoners ook nog wel een tip: meer personeel.

hugo de jonge met bewoner

Publicatie Radicale Vernieuwing Onderwijs

De minister kreeg ook het eerste exemplaar aangeboden van de publicatie Radicale vernieuwing zorgonderwijs. Deze laat zien hoe vier voortrekkers onder de vlag van ‘radicale vernieuwing’ werken aan zorgonderwijs dat past bij de maatschappelijke behoeften. In deze publicatie staan niet alleen de voorbeelden uitgewerkt van Zuid-Holland, maar ook uit Friesland, West-Brabant en Zeeland.

Bron: radicalevernieuwing.nl 

Door: Femke van den Berg (Bureau Bisontekst). Beeld: Buro JP.

Meer weten


Geplaatst op: 27 september 2019
Laatst gewijzigd op: 30 september 2019