Kracht ligt in samenwerking en communicatie bij dag- en nachtzorg

‘Erik slaapt veel overdag. Dat is heel normaal voor zijn begeleiders op de woning. De medewerkers op de nachtcentrale krijgen gemiddeld zestien uit-bed meldingen per nacht van Erik. Dan is hij wakker.’

Wanneer zorgverleners, bewoners en verwanten niet goed met elkaar communiceren, worden voorbeelden zoals die van Erik steeds vaker realiteit. De dag- en nachtzorg blijken vaak gescheiden werelden, terwijl juist de afstemming tussen beiden zo belangrijk is.

Vilans heeft afgelopen jaar een verkenning gedaan naar de gescheiden werelden van de dag- en nachtzorg. Tijdens de verkenning zagen zij dat zowel in de dag- als nachtzorg wordt geïnvesteerd om meer cliëntgericht te werken. Dit draagt bij aan betere kennis en expertise, maar heeft ook een risico op een te nauwe focus op de dag- óf nachtzorg. Hierdoor hebben medewerkers te weinig aandacht voor het totale leven van de cliënt. De conclusie van de verkenning: de kracht ligt in de samenwerking en heldere communicatie tussen medewerkers, bewoners en verwanten.

Nog nooit ontmoet

De werelden van dag- en nachtzorg kunnen zelfs zo gescheiden zijn, dat de dag- en de nachtzorgmedewerkers elkaar nog nooit ontmoet hebben. Elkaars meerwaarde zien is cruciaal voor een goede samenwerking. Dat geldt niet alleen voor dag- en nachtzorg, maar voor iedereen die in contact staat met de cliënt.

Gebruik technologie tijdens dag- en nachtzorg verschilt

Technologie speelde een belangrijke rol in de verkenning. Ze concludeerden dat medewerkers overdag vooral gebruik maken van het elektronisch cliëntendossier (ECD) en vrijwel niet bekend zijn met de meerwaarde van informatie uit sensoren en bewegingsmelders. ’s Nachts wordt gebruik gemaakt van de toezichthoudende domotica vanuit de nachtzorgcentrale. Hierbij staat vaak het ECD op een andere computer open om tussendoor dagrapportages te lezen of wanneer nodig extra informatie op te zoeken. Maar in de praktijk maakt de nachtzorg nog weinig gebruik van het ECD. Daarnaast komt er veel handwerk aan te pas om beide systemen actueel te houden, ze blijken nauwelijks informatie met elkaar uit te wisselen. Daarmee blijft een schat aan data over de bewoner onbenut.

Meer weten


Geplaatst op: 22 maart 2018
Laatst gewijzigd op: 18 januari 2019