Dementiecongres QuaRijn: “Je kunt nooit genoeg weten over dit onderwerp.”

Steeds meer mensen krijgen dementie. QuaRijn heeft op 6 november 2018 een Dementiecongres georganiseerd in het Ewoud en Elisabeth Gasthuis in Wijk bij Duurstede. Er waren 200 enthousiaste medewerkers aanwezig, waaronder veel verzorgenden en verpleegkundigen. Maar ook medewerkers die zijdelings te maken hebben met cliënten met dementie.

Drijfveer

De deelnemers hadden verschillende redenen om het congres te bezoeken. De één kwam om inspiratie op te doen en nieuwe dingen te leren. Een ander wil graag ervaringen uitwisselen met collega’s. Ook waren medewerkers nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dementie. Want: “Je kunt nooit genoeg weten over dit onderwerp.”

Het land van nu

Cognitiewetenschapper Paul Jansen vertelt tijdens zijn lezing dat mensen met dementie altijd in het nu leven. Hij adviseert dan ook om vanuit deze visie in de zorg te werken. Jansen vertelt over de hersenen en verschillende denkniveaus. Hij legt uit dat mensen met dementie één of twee niveaus terugvallen in hun functioneren, omdat andere delen kapot zijn gegaan. Hierdoor kunnen zij het gedrag vertonen van kinderen of baby’s.

Plassen tegen de boom

Cliënten vallen terug in primair gedrag en herinneren zich met name de ‘plaatjes’ van vroeger. Er komen ook geen nieuwe plaatjes meer bij. Een cliënt met dementie herinnert zich hoe een WC er vroeger uitzag of dat je tegen een boom kunt plassen. In zorginstellingen zie je echter moderne WC’s en mooie wandstickers van bomen op de muur, voorzien van bijbehorende plantenbakken. Het is dan ook voor de hand liggend dat mensen de weg naar de WC niet altijd weten te vinden of de WC niet als zodanig herkennen. Zo kan het voorkomen dat iemand zomaar tegen de wand met bomen aan plast.

Tip 1:
Zorg voor voor universeel meubilair en voorwerpen die iedereen herkent, ongeacht het plaatje dat je zelf in je hoofd hebt.

Contact maken

Consultant en trainer Jos Cuijten beschrijft tijdens haar lezing hoe je kunt leren mensen te ‘volgen’ in plaats van ‘in de oplossing schieten’. Hoe maak je contact met iemand die dementie heeft en wat bedoeld iemand nu echt? Het lastige is de wanhoop die zorgverleners en mantelzorgers ervaren. Keer op keer dezelfde vraag van iemand beantwoorden die je niet kunt oplossen: “Wanneer mag ik naar huis?”

Als het typetje Johanna de Rooij confronteert Cuijten de deelnemers met indringende vragen van een dementie cliënt. Hoe krijg je contact? Is de vraag echt het probleem? Of gaat het om het rouwproces waar een dementie cliënt midden in zit: altijd iets kwijt zijn, jezelf kwijt zijn. Er is geen kantenklare oplossing. Als je zelf in de rouw bent wil je ook dat iemand vooral naar je luistert.

Waardevolle tools

De deelnemers hebben veel ideeën opgedaan tijdens de lezingen en inspiratiemarkt. “Ik werk zelf niet met dementie cliënten, maar ik merk dat ik er meer over moet weten voor als ik op de afdeling ben.” “Mooie praktijkvoorbeelden, ik herken heel erg veel.” “Leerzaam en inspirerend.”

Tip 2:
Als een cliënt niet voldoende drinkt werkt het niet om steeds te zeggen: “Goed drinken hoor!” Wat wel werkt is zelf jouw glas naast dat van de cliënt te zetten en dan steeds een slok te nemen en samen te proosten.

Bron: QuaRijn

Meer weten


Geplaatst op: 20 november 2018
Laatst gewijzigd op: 20 november 2018