ActiVite zoekt de mens achter de cliënt

Het welbevinden vergroten? Dat begint met een goed gesprek. Een écht gesprek, waarvan doorvragen en aandacht belangrijke kenmerken zijn. Precies dat gesprek is de gemeenschappelijke deler én de succesfactor van de drie projecten die ActiVite met Waardigheid en trots uitvoerde: ‘Ken je cliënt’, ‘Bewegen’ en ‘Alternatieven voor bedhekken’. De organisatie ontwikkelde verschillende tools om het gesprek op gang te brengen. Twee cliënten, zes medewerkers en een lid van de cliëntenraad kijken terug.

‘Ik vind het heerlijk om naar bouwmarkten te gaan’

‘Als je in een verpleeghuis komt wonen, willen ze alles van je weten: je leeftijd, je geloof, wat je mankeert. Maar over je hobby’s, je liefhebberijen, werd nauwelijks gesproken.’ Dat is nu wel anders in Zuidervaart, de locatie waar meneer Van Hevelingen (83) alweer een jaar woont. Samen met zijn vriendin, ze hebben hun kamers naast elkaar. ‘Haar kamer is de slaapkamer, mijn kamer de woonkamer. We hebben elkaar ontmoet op een andere locatie van ActiVite en werden verliefd.’ Meneer Van Hevelingen heeft altijd in de bouw gewerkt en houdt nog steeds van klussen. ‘Zagen, timmeren, schilderen, dingen bouwen. Ik heb laatst nog een elektrische cirkelzaag gekocht, voor huiskamergebruik. Voor in mijn hobbyhoek, want die heb ik hier. Ik maak kaarsenstandaards, mandala’s en mijn laatste project was een molen, bijna manshoog, nagemaakt tot in details.’ Hij wordt blij als hij over zijn hobby kan praten, als mensen weten wat hem boeit. ‘Die aandacht waardeer ik echt. Net zoals ik het heerlijk vindt om naar bouwmarkten te gaan. Dan vergeet ik verder alles. Dan sta ik buiten en denk ik “verrek ik had mijn rollator toch bij me?”. Ik moest drie winkels terug voordat ik hem weer gevonden had.’

Lees alle verhalen op activite.nl

Meer weten


Geplaatst op: 21 december 2017
Laatst gewijzigd op: 3 september 2019