7 tips voor hygiënisch werken in 1 minuut

Hygiënisch werken hoort bij je werk als verzorgende of verpleegkundige. Dat vinden we allemaal heel logisch. Toch lukt het in de praktijk niet altijd en lijkt ‘schoon verzorgen’ ineens heel ingewikkeld. Dat hoeft het niet te zijn. 7 dingen die je binnen een minuut kunt doen om hygiënischer te werken.

  1. Doe je sieraden af

    Sieraden en accessoires aan je handen en onderarmen zijn niet toegestaan. Dit geldt voor ringen (ook geen gladde trouwring), armbanden en polshorloges, maar ook voor piercings of een brace aan de hand of onderarm. Deze sieraden belemmeren het toepassen van handhygiëne op de juiste manier en zijn een bron van micro-organismen. Draag ook geen lange oorbellen of lange ketting.

  2. Schone kleding met korte mouwen

    Schone kleding: het lijkt zo logisch. Het is echter belangrijk dat je niet alleen voor elke dienst schone kleren aan trekt (en als de kleding vies is), maar ook dat je het goed kunt reinigen. Was je kleding bij voorkeur op 60 °C. Tussen de 40 en 60 °C mag ook, maar dan is extra strijken of drogen in de droger noodzakelijk. Voor onder andere een goede handhygiëne is een korte mouw verplicht. Kleding mag ook niet loshangen.

  3. Korte nagels

    Lange nagels zijn moeilijker om schoon te houden, kunnen handschoenen beschadigen en geven daardoor meer kans op het verplaatsen en overdragen van micro-organismen. Je nagels moeten daarom schoon en kortgeknipt zijn. Nagellak (ook gellak) en kunstnagels zijn om dezelfde reden niet toegestaan.

  4. Lange haren bijeen binden

    Houd je haar schoon en was het regelmatig. Om te zorgen dat lang haar niet in contact kan komen met de cliënt, moet je het opsteken of bijeenbinden. Voor baarden en snorren geldt: goed verzorgd en kortgeknipt.

  5. De kamer in en uit met schone handen

    Voor infectiepreventie is het juist naleven van de regels rondom handhygiëne noodzakelijk. Natuurlijk reinig je je handen op de juiste manier, maar ook op het juiste moment. Zorg wanneer je de kamer van een cliënt binnengaat dat je begint met het toepassen van handhygiëne. Hetzelfde geldt bij het verlaten van de kamer.

  6. Werktelefoon alleen met schone handen gebruiken

    Volgens de richtlijn kun je mobiele apparaten beter niet gebruiken tijdens contact met cliënten, maar in de praktijk is dat vaak niet haalbaar. Probeer mobiele apparaten altijd met schone handen te gebruiken. En reinig je smartphone of tablet na gebruik tijdens een behandeling met een reinigingsdoekje of desinfecteer met alcohol. Als je in een noodsituatie toch je telefoon met ‘vieze’ handen aanraakt, zorg dan in ieder geval voor handhygiëne na het gebruik en de eerder genoemde acties met je telefoon (reiniging en desinfectie).

  7. Apparatuur veilig afleveren voor volgend

    Heb je gebruik gemaakt van een tillift of andere apparatuur? Zorg dan dat je collega die het apparaat na jou gebruikt, een schoon apparaat treft. Over het algemeen is huishoudelijk reinigen voldoende. Desinfectie is alleen noodzakelijk als je al extra infectiepreventiemaatregelen treft bij desbetreffende cliënt (bijvoorbeeld met BRMO) of als er zichtbaar bloed of andere lichaamsvochten aanwezig is.

Tijd voor actie

Samen moeten we ABR de wereld uit helpen. Want Goed verzorgen = Schoon verzorgen. Maar dat lukt alleen als we elkaar actief helpen om echt hygiënisch te werken. Niet voor even, maar altijd. En daarbij geldt: afspraak = afspraak.

Bron: resistentiepreventie.nl

Meer weten


Geplaatst op: 20 februari 2019
Laatst gewijzigd op: 26 februari 2019